کد خبر : 19930

پی گیری کدهای معاف از مالیات / خداحافظی با صادراتی ها

bours kala

پتروتحلیل- با شروع هفته جدید بازار داخل با افزایش اندک قیمت محصولات پلیمری روبه رو شد.

به گزارش «پتروتحلیل»،کمبود برخی از محصولات پتروشیمی در بازار داخل از دلایل عمده رشد قیمت آنها عنوان شده است. دلیل مهم کاهش حجم محصولات پتروشیمی در بازار داخل جلوگیری از ورود محموله های صادراتی ارزان قیمت به بازار داخل است.

از سوی دیگر در هفته گذشته عدم تحویل محموله ها از سوی برخی از پتروشیمی ها مانند مارون و جم به دارندگان کدهای معاف از مالیات از دلایلی بود که امروز سبب شد تا حجم محصولات پتروشیمی ارزان تر از بورس کالا در بازار داخل کاهش یابد. گفته می شود برخی از پتروشیمی ها خواستار ارایه مدارک معافیت مالیاتی شرکت ها از سوی سازمان امور مالیاتی هستند و از این رو به دارندگان معافیت مالیاتی از مناطق آزاد کالایی تحویل نمی دهند. همچنین پتروشیمی امیرکبیر و نویدزرشیمی هم اعلام کرده اند که از این پس محموله های وارد شده به سیستم مچینگ، به کدهای سهمیه دار واگذار می شود، به همین دلیل بازار محصولات پتروشیمی با کاهش محموله های ارزان تر از بورس کالا روبه رو شده است.

البته هنوز هم تعداد محدودی از شرکت های پتروشیمی اقدام به فروش محموله های خود به دارندگان کدهای معاف از مالیات می کنند که این اقدام آنها سبب شده تا برخی از محصولات همچنان زیر قیمت بورس به معامله گران پیشنهاد شود.

رسول پناهی، مدیرعامل شرکت شبنم پلاستیک ایرانیان دراین باره به «پتروتحلیل» گفت: محموله های ارزا تر از عرضه های بورسی در بازار داخل کاهش یافته ، از سوی دیگر کمبود بار نیز به دلیل کاهش خریدها طی یک ماه گذشته از بورس کالا کاملا مشهود است، به همین دلیل امروز شاهد افزایش اندک قیمت ها در بازار داخل بودیم.

وی در ادامه با اشاره به کاهش میزان مصرف محصولات پتروشیمی خاطر نشان کرد: کاهش مصرف سبب شده تا افزایش قیمت ها با توجه به کمبود کالاها در بازار داخل چشمگیر نباشد.

مدیرعامل شرکت شبنم پلاستیک ایرانیان در ادامه افزود: با توجه به کمبود محصولات در بازار داخل و افزایش ثبات در بازار جهانی محصولات پتروشیمی، به نظر می رسد معاملات هفته جاری بورس کالا با رونق بیشتری نسبت به هفته گذشته روبه رو باشد. علاوه بر این در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت دلار بودیم، این در حالی است که قیمت دلار محاسبه شده در قیمت های پایه محصولات پتروشیمی ارزان تر از نرخ فعلی است، به همین دلیل به نظر می رسد خریدهای بورسی در هفته جاری برای مصرف کنندگان به صرفه باشد.

ارسال نظر