کد خبر : 19725

افزایش صادرات اتیلن به اروپا

etilen

صادرات اتیلن به بازارهای اروپایی از سوی کشورهای خاورمیانه با توجه به نیازهای بازار افزایش یافت.

به گزارش پلاتس، منابع آگاه اعلام کردند که به دنبال افزایش عرضه اتیلن از سوی تولیدکنندگان خاورمیانه، به ویژه مجتمع پتروشیمی شرکت بروج در رویس امارات، انتظار می رود وضعیت عرضه این محصول در بازار اروپا بهبود یابد.

یک معامله گر مستقر در خاورمیانه اظهار کرد: وضعیت عرضه تا حد زیادی بهبود یافته است و ما بارگیری اتیلن به مقصد اروپا را آغاز کرده ایم.

همچنین یک منبع کشتیرانی می گوید: در حال حاضر تانکر Navigator Oberon در مسیر اروپا قرار دارد و Clipper Hermod در حال بارگیری به مقصد آسیاست.

شرکت بروج حاصل سرمایه گذاری مشترک گروه پتروشیمی بوریالیس اتریش و شرکت ملی نفت ابوظبی بوده و تنها تولیدکننده اتیلن امارات متحده عربی به شمار می رود. مجتمع تولید اتیلن این شرکت از ظرفیتی معادل ۳٫۵ میلیون تن در سال برخوردار است که ۱۱٫۷ درصد از ظرفیت تولید اتیلن خاورمیانه را تشکیل می دهد.

منابع پیش از این مشکلات فنی را عامل کاهش حجم صادرات اتیلن شرکت بروج به بازار اروپا اعلام کرده بودند.

قیمت اتیلن برای تحویل در ماه ژوئیه، روز پنجشنبه چهارم تیر ماه، بر اساس FD شمال غرب اروپا ۱۱۰۵ یورو به ازای هر تن تعیین شد. با این حال بهای اسپات (تک محموله ای) این محصول، تحت تاثیر کمبود عرضه اتیلن در بازار اروپا، در همین روز و بر مبنای FD شمال غرب اروپا، ۱۱۸۵ یورو برای هر تن معامله شد.

از طرفی پیش بینی می شود با از سرگیری فعالیت واحد کراکر شرکت بی پی در Gelsenkirchen آلمان، واحد کراکر موئردایک ( Moerdijk ) شرکت شل در هلند و تعدادی واحد دیگر در ایتالیا و فرانسه و متعاقب آن افزایش سطح تولید اتیلن در اروپا، قیمت اسپات این محصول با کاهش قابل ملاحظه ای همراه باشد.

ارسال نظر