کد خبر : 19551

کوتاه از پتروشیمی های بورسی؛ آسیب شناسی «خوزستان»

bours3

پتروتحلیل- پتروشیمی خوزستان در گزارش فعالیت‌های هیات‌مدیره راهکار خروج از اصل ۱۴۱ قانون تجارت را مطرح کرد.

به گزارش «پتروتحلیل»، در روز پایانی معاملات بورس اوراق بهادار یک روز بعد از انتشار گزارش حسابرس درباره زیان‌ده بودن پتروشیمی خوزستان، این شرکت با انتشار گزارش فعالیت‌های هیات مدیره به آسیب‌شناسی این وضعیت پرداخت.

براساس گزارش فعالیت‌های هیات‌مدیره شرکت پتروشیمی خوزستان، در خصوص خروج از اصل ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت شرکت در نظر دارد افزایش سرمایه شرکت از ۳۶۰ میلیارد ریال به ۶۰۰۰ میلیارد ریال را از محل تبدیل مطالبات حال شده شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و آورده نقدی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت از صاحبان سهام انجام دهد. براساس گفته اعضای هیات‌مدیره این شرکت در سال جاری نیز پروژه‌های تنوع و افزایش ظرفیت تولید را در دستور کار قرار دارد.

در این میان هیات مدیره پتروشیمی خوزستان تاکید کرده‌اند: با توجه به مشکلات فنی واحدها و بعضا عدم تامین خوراک تولید «پلی کربنات» و «بیس فنل آ» کاهش یافته است. همچنین نداشتن کیفیت مناسب محصول پلی کربنات و عدم آشنایی بازار با محصول پلی‌کربنات خوزستان باعث کاهش فروش شده است. در این میان عنوان شده ساخت مواد داخل مواد اولیه مجتمع پتروشیمی خوزستان موجود نبوده و به دلیل نوسانات شدید ارزی این مجتمع متحمل هزینه‌های بالای خرید خوراک و مواد اولیه شده است. به همین دلیل پیشنهاد ایجاد واحدهای بالادستی برای تامین مواد اولیه شامل «فنل»، «استن» و «اپی کلروهایدرین» را داده است.

براساس گزارش هیات‌مدیره برنامه هیات‌مدیره «بهبود روش‌ها»، «اصلاح ساختار تولید و خدمات»، «کاهش هزینه‌های مالی و خرج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت»، «خصوصی سازی» (ادغام با مجموعه هلدینگ پتروشیمی بندرامام)، «افزایش ظرفیت»، «تنوع محصولات و تغییر قیمت‌ها»، «افزایش سهم بازار داخلی» یا «ورود به بازارهای خارجی و توسعه آن» است.

درباره تکالیف مجمع عمومی عادی سالانه نیز آمده است، پیگیری شکایت از بانک صادرات از طریق مراجع قانونی و قضایی بابت دریافت ۵۰ درصد باقی مانده ضمانت‌نامه بانکی با هماهنگی امور حقوقی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و استفاده از مشاوران حقوقی تا حصول نتیجه نهایی وضعیت بدهی به شرکت ناموران ادامه دارد. همچنین پیگیری جهت تعیین و تکلیف تسهیلات مالی دریافت بلند مدت انتقالی از شرکت صنایع ملی پتروشیمی به شرکت پتروشیمی بندرامام نیز ادامه دارد. یادآوری می‌شود ظرفیت اسمی در پتروشیمی خوزستان برای تولید پلی کربنات؛ ۲۵ هزار تن، اپوکسی رزین؛ ۱۰ هزار تن و بیس فنل آ؛ ۳۰ هزار تن است که پیش بینی‌شده این رقم در سال ۹۴ برای پلی کربنات؛ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن، اپوکسی رزین؛ ۱۱ هزار تن و بیس فنل آ؛ ۲۷ هزار و ۵۰۰ تن باشد.

امروز همچنین در صورتجلسه مصوبات مجمع عمومی عادی صاحبان سهام شرکت پتروشیمی غدیر اعلام شد این شرکت بابت هر سهم در پایان صورت‌های مالی ۲۹ اسفندماه سال ۹۳ مبلغ ۷۷ ریال سود تقسیم کرده است.

همچنین در صورت‌های مالی (حسابرسی نشده) شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) درآمد هر سهم برای سال منتهی به ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ با سرمایه ۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال مبلغ ۵۵۰ ریال به طور خالص پس از کسر مالیات پیش‌بینی شد.

در توضیح صورت وضعیت سرمایه‌گذاری‌های گروه گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) نیز اعلام شد: «پارسان» در ۳۱ خردادماه سال جاری تعداد ۵۰۰ میلیون سهم هزار ریالی شرکت در شرف تاسیس بیمه تجارت‌نو را از طریق بورس خریداری کرده و ۵۰ درصد ارزش اسمی آن را به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال پرداخت کرده است. ۵۰ درصدمابقی ارزش اسمی سهام شرکت مزبور در تعهد صاحبان سهام است. این در حالی است که تاکید شده سرمایه گذاری در شرکت بیمه تجارت نو پس از تاسیس شرکت مزبور، به پورتفوی شرکت اضافه خواهد شد. یادآوری می‌شود سرمایه ثبت شده «پارسان» ۱۵هزار میلیارد ریال و سرمایه ثبت نشده آن نیز به همین میزان (۱۵ هزار میلیارد ریال) است.

در صورت‌های مالی سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) نیز ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها در سال مالی ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ مبلغ ۲۸۵ میلیارد و ۶۸۵ میلیون ریال عنوان شده است.

ارسال نظر