کد خبر : 19502

کوتاه از پتروشیمی های بورسی؛ از زیان تا دعوت به مجمع

boors

پتروتحلیل- یکی از شرکت‌های مهندسی حمل‌و‌نقل پتروشیمی با زیان روبه‌رو شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، امروز همزمان با انتشار چند آگهی دعوت به مجمع در پتروشیمی‌ها، پتروشیمی مبین آگهی تغییر زمان‌بندی پرداخت سهام منتشر کرد و بروزیه تاره‌ترین اطلاعات تکمیلی مالی خودش را اعلام کرد.

براساس این گزارش، پتروشیمی کرمانشاه اعلام کرد: همرمان با برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام (منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۱۳۹۳) مجمع عمومی عادی فوق العاده این شرکت نیز روز دوشنبه ۱۵ تیرماه سال‌جاری در کرمانشاه، کیلومتر ۴ جاده هرسین ،پل چهر،کیلومتر ۳ کمربندی شهید شفیعی برگزار می‌شود. براساس اطلاعیه پرداخت سود صنایع پتروشیمی کرمانشاه، اشخاص حقیقی می توانند از تاریخ ۱ مردادماه تا ۵ شهریورماه (براساس تعداد سهام) از طریق کلیه شعب بانک ملت در سراسر کشور با ارائه اصل و کپی گواهی سهام و کارت سود سهام مربوط به عملکرد سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۹۳ را دریافت کنند. همچنین سود اشخاص حقوقی از ۱۶ مهرماه تا ۱۵ اسفندماه پرداخت می‌شود. همچنین سهامداران حقیقی به هر علت که نتوانسته‌اند سود خود را دریافت کنند می توانند از تاریخ یک مهرماه تا ۱۵ اسفندماه از طریق شعب بانک ملت سود سهام خود را دریافت کنند.

در همین حال پتروشیمی فن‌آوران اعلام کرد: جلسه مجمع عمومی این شرکت در ساعت ۱۵ روز دوشنبه ۱۵ تیرماه در مرکــز همایش‌های بین المللی محمدبن زکریای رازی برگزار می‌شود. برنامه زمانبندی پرداخت سود این شرکت برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۹۳ از ابتدای مرداد سال جاری تا پایان اسفندماه (براساس تعداد سهام) اعلام شد.

پتروشیمی فارابی نیز در گزارشی تاریخ برگزاری زمان مجمع خود را روز یکشنبه ۱۴ تیرماه سال‌جاری در مجموعه سالن‌های همایش صدرا (سالن لاله) اعلام کرد.

همچنین پتروشیمی مبین نیز در اطلاعیه‌ای درباره تغییر زمان‌بندی پرداخت سود اعلام کرد: سهامداران حقیقی می‌توانند به منظور دریافت سود سهام مصوب (عملکرد سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۹۳) از تاریخ ۱۰ تیرماه با ارائه کارت ملی به همه شعب بانک تجارت در سراسر کشور مراجعه کنند. سود سهامداران حقوقی نیز مطابق همان برنامه قبلی اعلام شده است.

امروز همچنین پتروشیمی نوری (برزویه) گزارش جدیدی از صورت‌های مالی خود اعلام کرد که براساس نظر حسابرس قانونی شرکت، صورت تطبیق تهیه شده از سرفصل پرداختنی‌های تجاری مربوط به شرکت ملی نفت ایران حاکی از مبلغ ۱۰ هزار و ۱۱۴ میلیارد ریال مغایرت نامساعد عمدتا ناشی از اختلاف در نحوه تسعیر حسابهای ارزی فیمابین و عدم تائید وجوه ارزی پرداختی توسط شرکت ملی نفت ایران است. گزارش حسابرس همچنین نشان می‌دهد مقایسه تائیدیه دریافتی از دریافتنی‌های تجاری مربوط به شرکت‌های بازرگانی پتروشیمی و پتروشیمی جم به ترتیب مبالغ ۶ هزار و ۵۲۴ میلیارد ریال و یک‌هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال مغایرت نامساعد ناشی از اختلاف در نحوه تبدیل ارز بهای محصولات فروخته شده و جریمه دیرکرد محاسبه شده دارد. این در حالی است که پاسخ تائیدیه‎های دریافتی از شرکت‎های سرمایه‎گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین و صندوق بازنشستگی کشوری نشان از مبلغ ۲۵۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال مغایرت نامساعد ناشی از سود و کارمزد و کسر واریزی‌های هر کدام از سهامداران فوق در تأمین مالی شرکت در زمان قبل از بهره‎برداری طبق اعلامیه شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

حسابرس در گزارش پتروشیمی برزویه تاکید کرده، مانده بدهی ارزی بابت خوراک دریافتی در پایان سال به نرخ رسمی ارز تسعیر شده است. دراین‌ خصوص (طبق نامه شماره ۴۴۱۴۱۸-۱/۱۰ مورخ ۲۵ بهمن ماسه سال ۱۳۹۰ وزیر وقت نفت) سهم فروش‌های داخلی شرکت از این بابت به ریال و فروش‌های صادراتی به ارز محاسبه و درحساب‌ها منظور شده است. همچنین براساس صورت‌جلسه شماره ۲۵ ۴خردادماه سال جاری وزارت نفت، بهای خوراک دریافتی در سال ۹۳ به صورت ریالی محاسبه و در حساب‌ها اعمال و مقرر شده در مورد نرخ تسعیر ارز بدهی‌های سنوات گذشته‌، معاونت برنامه‌ریزی شرکت نفت ایران موضوع را بررسی و نتیجه آن را اعلام کند اما تا تاریخ این گزارش نتیجه آن مشخص نشده است. (براساس نامه شماره ۳۱۰۸۸/ا‌م‌ق/۹۰۱، ۲۹ فرودین‌ماه سال جار معاونت امور قراردادهای شرکت ملی نفت ایران ۶۶۶ میلیون دلار از بابت بهای محصولات تحویلی شرکت پتروشیمی بندرامام به عنوان پرداختی‌های شرکت پتروشیمی نوری (برزویه) تلقی شده موضوع آن توسط مدیریت شرکت دردست بررسی بوده و از این بابت ثبتی در دفاترشرکت انجام نشده است.)

همچنین در این گزارش اعلام شده، مطالبات ارزی پتروشیمی نوری از شرکت پتروشیمی جم به مبلغ ۴ هزار و ۲۳۶میلیارد ریال براساس دستورالعمل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و قرارداد باشرکت مذکور به نرخ رسمی ارز تسعیر شده است.

حسابرس در ادامه گزارش خود عنوان کرده، بخشی از فروش محصولات شرکت (عمدتا صادراتی) به مبلغ ۱۸ هزار و ۵۷ میلیارد ریال، معادل ۲۱ درصد کل درآمد حاصل از فروش، توسط شرکت بازرگانی پتروشیمی صورت گرفته که دراین‌خصوص مفاد قرارداد (فی‌مابین) مبنی‌بر واریز وجوه حاصل از فروش به حساب‌های بانکی شرکت بطور کامل رعایت نشده است. بازرس قانونی در پایان گزارش در مطلب مهمی تاکید کرده، فروش برخی از محصولات شرکت (برش سبک، رافینت و گاز مایع) جمعا به مبلغ ۲هزار و ۳۹۲ میلیارد ریال منجر به زیان شده است.

امروز همچنین گزارش مالی شرکت امتداد زنجیره پایدار از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مهندسی حمل و نقل پتروشیمی (منتهی به صورت‌های مالی ۲۹ اسفندماه سال ۹۳) در حالی منتشر شد که حسابرس این شرکت در گزارشی اعلام کرد: جهت عملکرد سال ۱۳۹۱ طبق رای صادره هیات حل اختلاف مورخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ مبلغ ۶۲ میلیون ریال مالیات مطالبه شده که ذخیره‌ای در حساب‌ها منظور نشده و جهت عملکرد سال ۱۳۹۲ و سال مالی مورد گزارش نیز به دلیل زیان ابرازی ذخیره‌ای در حساب‌ها منعکس نشده است.

براساس بازرس قانونی، شرکت زیان امتداد زنجیر پایدار در تاریخ ترازنامه بیش از یک میلیارد و ۵۳۵ میلیون ریال و بیش از ۷ برابر سرمایه ثبت شده و بدهی‌های جاری افزون بر کل دارایی‌های آن و شرکت فاقد فعالیت منجربه کسب درآمد و نتیجه عملکرد شرکت در سال مورد گزارش منتج به زیان خالص به مبلغ ۱۷۰ میلیون ریال شده است. به همین دلیل حسابرس در پایان تاکید کرده نظر مجمع عمومی صاحبان سهام باید به مفاد ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷ به منظور اتخاذ تصمیم راجع به بقاء ویا انحلال شرکت و لزوم اتخاذ تدابیر مناسب به منظور سودآوری و برون رفت شرکت از وضعیت موجود جلب شود.

ارسال نظر