کد خبر : 19348

توقف ساخت ۳ طرح بزرگ تولید LNG ایران

petroshimi1
پتروتحلیل- مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز از توقف ساخت سه پروژه بزرگ تولید LNG ایران شامل پارس، پرشین و ایران ال. ان. جی در عسلویه سخن گفت.

علیرضا کاملی در تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح‌های تولید ال. ان. جی ایران، گفت: سه پروژه پرشین، ایران و پارس ال ان جی از مهمترین طرح های تولید ال. ان. جی کشور در عسلویه به شمار می روند.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اعلام اینکه هم اکنون بنا به دلایلی احداث دو پروژه پارس و پرشین ال ان جی متوقف شده است، در عین حال تصریح کرد: پروژه ایران ال جی با پیشرفت حدود ۵٠ درصدی در جریان است و مترصد برداشته شدن تحریم‌ها برای وارد کردن تاسیسات و تجهیزات لازم این پروژه هستیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سهم ال ان جی از کل تجارت گاز دنیا ٣١ درصد است که از این میزان ٧٠ درصد آن در آسیا و خاورمیانه صورت می گیرد و ایران نیز می تواند سهم مناسبی از این تجارت داشته باشد، تصریح کرد: ورود به صنعت ال. ان. جی و بازار ال. ان. جی به معنای دسترسی به بازارهای دورتر است که نمی توان از طریق خط لوله به آن دسترسی داشت.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۶٠ ترمینال دریافت ال. ان. جی در آسیا وجود دارد و قرار است ۴٠ ترمینال دیگر نیز به این تعداد افزوده شود، اظهار داشت: این بدان معناست که جهان و به ویژه کشورهای آسیایی خود را آماده می کنند تا بتوانند سهم بیشتری از تقاضا و نیازشان را از طریق ال ان جی تامین کنند؛ طبیعی است که ایران هم باید خود را برای این رشد تقاضا آماده کند.

کاملی با اعلام اینکه علاوه بر پروژه ایران ال. ان. جی، شرکت ملی صادرات گاز راه‌های دیگری را برای صادرات گاز تحت بررسی دارد به برنامه صادرات گاز به عمان که بخشی از گاز صادراتی به این کشور قرار است در تاسیسات ال. ان. جی استفاده شود، اشاره کرد و افزود: در این زمینه بخشی از کارهای ابتدایی انجام شده و به زودی بحث انتخاب مشاور خط و مطالعات مهندسی آن شروع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران همچنین به واحد شناور ال ان جی (FLNG ) هم اشاره کرد و یادآور شد: هم اکنون مذاکرات اولیه با بزرگترین شرکت ال ان جی دنیا برای واحد شناور ال ان جی (FLNG ) در حال انجام است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود با لغو تحریم، به سرعت وارد فاز مطالعاتی و اجرایی این پروژه شویم به نحوی که بتوان در فاصله ٢ سال و نیم تا سه ساله مقارن با اوج تولید گاز در کشور از این ظرفیت استفاده کرد و بتوان بخشی از صادرات گاز را از طریق ال. ان. جی انجام داد.

ارسال نظر