کد خبر : 19117

تولید بنزین از گازوئیل در پالایشگاه شازند!

در حالی که با مرگ ۵ نفر از کارکنان پالایشگاه شازند انتظار می‌رود اورهال این واحد با دقت و وسواس انجام و از اقدامات تبلیغی و نمایشی خودداری شود، مدیریت این پالایشگاه تصمیم گرفته است به دلیل عدم راه‌اندازی واحد بنزین‌ساز، بنزین را از گازوئیل سبک و سنگین تولید و عرضه کند.

یک منبع آگاه در پالایشگاه نفت امام خمینی شازند اراک در گفت‌وگو با فارس با اشاره به عدم راه اندازی واحد بنزین سازی پالایشگاه شازند گفت: هنوز واحد RCD که وظیفه تامین خوراک واحد RECC را برعهده دارد از مدار خارج است.

این کارشناس و متخصص پالایشگاه شازند ادامه داد: هنوز کاتالیست واحد ار سی دی خارج نشده است و حدود یک ماه زمان می برد تا این واحد تعمیر و راه اندازی شود.

وی در پاسخ به سوال فارس درباره چگونگی تولید بنزین در این پالایشگاه گفت: در حال حاضر بخش مدیریتی پالایشگاه تصمیم گرفته است گازوئیل سبک و سنگین را تبدیل به بنزین کند به همین دلیل بخشی از دیزل از واحد آیزوماکس و بخشی دیگر از دیزل سنگین برای تولید بنزین استفاده می شود که در واقع یک کار غیر اقتصادی و غیر فنی است.

این منبع آگاه ادامه داد: این کار موجب می شود تا در کنترل و فرایند تولید این پالایشگاه مشکل اساسی ایجاد شود به همین دلیل خبر راه اندازی پالایشگاه اراک تنها جنبه تبلیغاتی دارد و نمی توان گفت پالایشگاه راه اندازی شده است.

به گزارش فارس از زمستان سال گذشته که پالایشگاه شازند اراک دچار مشکلات اساسی شد و در پی آن تولید بنزین یورو۴ و باکیفیت کشور نیز کاهش یافت، واردات بنزین و به دنبال آن آلودگی هوا در کلانشهرها نیز سیر صعودی پیدا کرد.

این شرایط ادامه داشت تا اینکه از ۱۵ فروردین ماه مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش تصمیم گرفتند پالایشگاه به تعمیرات اساسی رود. طبق برنامه ریزی و زمانبندی اعلام شده از سوی مسئولان قرار بود کار اورهال حداکثر ظرف مدت ۴۵ روز انجام و پالایشگاه به مدار تولید بازگردد،‌ اما اکنون حدود ۶۰ روز از آغاز تعمیرات اساسی در این پالایشگاه می گذرد. براساس پیش بینی‌ها به نظر می رسد کار تعمیرات یک ماه دیگر نیز طول بکشد و یک رکورد تاریخی را نیز در انجام تعمیرات اساسی به ثبت برساند.

بر اساس این گزارش تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند اراک از پانزدهم فروردین ماه شروع و طبق برنامه ریزی انجام شده باید در اواخر اردیبهشت ماه همه واحدها عملیاتی در مدار تولید قرار می‌گرفتند.

ارسال نظر