کد خبر : 18836

تخلف تکراری پتروشیمی ها

pp

پتروتحلیل- بازار آزاد محصولات پتروشیمی امروز همچنان روندی افزایشی داشت.

به گزارش «پتروتحلیل»، به گفته معامله گران کاهش حجم محصولات در بازار داخل یکی از دلایلی است که فروشندگان پیشنهادهای قیمتی خود را افزایش داده اند.

در همین حال امروز در صدر افزایش قیمت ها پلی اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ بندرامام قرار داشت که با ۱۰۰ تومان رشد به مرز ۵ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. پلی اتیلن سبک ۲۱۰۲ لاله هم امروز ۸۰ تومان گران تر از روز قبل پیشنهاد شد و در محدوده ۴ هزار و ۹۰۰ تومان قرار گرفت. همچنین پلی اتیلن سنگین ۰۰۳۵ بندرامام هم با ۳۰ تومان رشد قیمت توسط معامله گران با نرخ ۴ هزار و ۸۸۰ تومان پیشنهاد شد.

از سوی دیگر به گفته برخی از آگاهان بازار وجود برخی از محصولات در بازار پتروشیمی ارزان تر از عرضه مجتمع ها در بورس کالا، سبب شده تا از رغبت معامله گران نسبت به خریدهای بورسی کاسته شود. این در حالی است که گفته می شود برخی از مجتمع ها اقدام به فروش محصولات خود با ۶ تا ۹ درصد ارزان تر از بورس کالا کرده اند. حتی برخی از معامله گران به فروش این مجتمع ها به صورت دو ماهه و یا سه ماهه در بازار داخل اشاره می کنند.

یک مقام آگاه در این باره به «پتروتحلیل» گفت: عدم ثبت معاملات و گزارش ها، عدم پرداخت مالیات و دسترسی سریع به پول محصول فروخته شده از دلایلی است که مجتمع های پتروشیمی را به فروش خارج از بورس راغب کرده است. این در حالی است که همواره از فروش خارج از بورس مجتمع های پتروشیمی به عنوان تخلف یاد می شود، اما گویا با وجود رانت های بسیار در این حوزه، برای برخی از مجتمع ها تکرار این تخلف عادی شده است. از سوی دیگر تعدادی زیادی از مجتمع های پتروشیمی در زمان افت قیمت ها، حاضر به تعدیل نرخ های خود در بورس کالا نیستند، این در حالی است که همواره مجتمع های پتروشیمی در زمان رکود بازار و افت قیمت ها، محصولات خود را به مشتریان با تخفیف می فروشند. بنابراین به نظر می رسد نظارت بیشتر بر عملکرد این گروه از مجتمع های پتروشیمی ضروری است.

در همین حال امروز نرخ ایکس تری شازند و جم با افت نسبت به روز قبل، پیشنهاد شد، به طوری که «ایکس تری» شازند ۵ هزار و ۷۰۰ تومان و «ایکس تری» جم در محدوده ۵ هزار و ۶۰۰ تومان گزارش شد. روز گذشته قیمت این کالاها به ترتیب ۵ هزار و ۸۵۰ و ۵ هزار و ۷۵۰ تومان بود. به این ترتیب به نظر می رسد عطش معامله گران «ایکس تری» به شدت کاهش یافته است.

با این حال معامله گران زیادی اعتقاد دارند که مبادلات محصولات پتروشیمی در هفته جاری نیز بی رمق دنبال خواهد شد، البته هفته گذشته هم محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی با نوسان قیمتی همراه بودند، اما اعلام قیمت های جهانی در هفته جاری نشان داد که برخی از محصولات مانند پلی اتیلن سبک فیلم، ترزیقی و خطی که هفته گذشته افزایش قیمت یافته بودند، در هفته جاری به همان میزان نیز کاهش داشتند.

البته پلی اتیلن سنگین بادی ۳۰ دلار در مجموع و در هفته گذشته و جاری رشد قیمت داشت، پلی پروپیلن فیلم هم ۲۰ دلار در هفته گذشته افزایش قیمت داشت و در هفته جاری ثابت ماند. اما در هفته جاری پلی استایرن معمولی و «پت» گرید بطری با افزایش اندک قیمت روبه رو شدند. بنابراین به نظر نمی رسد که تغییرات زیادی در بازار پتروشیمی و در روزهای آتی صورت گیرد.

ارسال نظر