کد خبر : 1862

مکزیک مشتری پتروشیمی ایران

با وجود افزایش تحریم‌های بین‌المللی، ایران اردیبهشت ماه بیش از ۱٫۲ میلیارد دلار محصولات گاز، پتروشیمی و پلیمری پارس جنوبی به بازارهای جهانی صادر کرده است که کشورهای همچون ژاپن، روسیه، چین، مصر، کره جنوبی و مکزیک از سرشناس‌ترین مشتریان این محصولات گازی و پتروشیمیایی بوده‌اند.

به گزارش پانا نیوز، در حال حاضر محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران به ۶۵ کشور جهان صادر می شود و در سالجاری پس از کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی، مکزیک هم به عنوان یکی از کشورهای حوزه دریای کارائیب هم مشتری پتروشیمی ایران شده است.

بر این اساس اردیبهشت ماه سالجاری در مجموع بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار انواع محصولات پتروشیمی، پلیمر، میعانات گازی و محصولات متنوع گازی از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به عنوان هاب تولید گاز و پتروشیمی ایران در خلیج فارس به کشورهای مختلف چهارگوشه جهان صادر شده است.

آمارهای رسمی حاکی از آن است که در دومین فصل بهار سالجاری حدود ۷۲۵ هزار تن میعانات گازی تولیدی برخی از میادین گازی جنوبی کشور به ویژه فازهای پارس جنوبی به ارزش تقریبی ۶۴۳ میلیون دلار به بازارهای جهانی صادر شد.

از سوی دیگر با وجود افزایش تحریم های بین المللی بالغ بر ۱٫۵ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی و پلیمری از منطقه ویژه پارس به بازارهای جهانی صادر شده است.

در سبد صادرات محصولات پتروشیمی و برخی از فرآورده‌های گازی صادراتی ایران از عسلویه نام محصولاتی همچون انواع پلی اتیلن سبک و سنگین، دی اتیلن گلایکول، مونو و تری اتیلن گلایکول، کود اوره، بوتان، پروپان، میعانات گازی، پارازایلین، متانول به چشم می خورد.

علاوه بر این در اردیبهشت ماه سال جاری کشورهایی همچون چین، ژاپن، امارات متحده عربی، هند، ترکیه، عراق، ‌تایوان، ‌تایلند، ‌مالزی، ‌ویتنام، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، روسیه، موزامبیک، مصر، سوریه، ترکمنستان، تاجیکستان، اکراین، قطر، تانزانیا، فیلیپین، غنا، کنیا، آذربایجان، گرجستان، کره جنوبی و مکزیک از مهمترین مشتریان این محصولات بوده‌اند.

اخیرا کشورهایی همچون کره جنوبی، کره شمالی و لبنان خواستار واردات برخی از محصولات نفتی و گازی از ایران شده‌اند به طوری‌که در فروردین و اردیبهشت ماه سالجاری تاکنون چندین محموله گاز مایع ایران به شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌های کره جنوبی تحویل شده است.

از سوی دیگر مطابق با برنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید تا پایان سالجاری حجم صادرات پتروشیمی ایران از مرز ۱۷ میلیون تن عبور کند که در این صورت بیش از ۱۳ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور به همراه خواهد داشت.

ارسال نظر