کد خبر : 18325

کاهش ارزش معاملات صنایع نفتی و پتروشیمی

boorsoragh4

پتروتحلیل- در بازار امروز داد و ستدهای شرکت های فراورده های نفتی و پتروشیمی در حالی به پایان رسید که حجم معاملات این صنایع نسبت به روز قبل کاهش قابل ملاحظه ای را تجربه کردند.

به گزارش «پتروتحلیل»، اگر چه حمایت حقوقی ها در صنایع نفت و پتروشیمی بازار نسبت به صنایع دیگر قابل ملاحظه است اما بلاتکلیفی صنایع، پیش بینی کاهش سود در سال جدید با ادامه تحریم ها و بی اعتمادی به بازار موجب خروج روز افزون سهامداران این دوصنعت بزرگ بورس شده است، به طوری که امروز شاهد کاهش ارزش معاملات و قیمت سهام در اکثر نمادهای پتروشیمی بودیم.

بر این اساس، عباس شعری مقدم، شامگاه دوشنبه (چهارم خرداد ماه) در برنامه تلویزیونی "بورس" درباره صنعت پتروشیمی و علت موفقیت آن با وجود تحریمها با بیان این که صنعت پتروشیمی با توجه به تنوع زیاد محصولات خود مشتریان زیادی دارد، گفت: کنترل بازار این صنعت از سوی تحریم کنندگان کار ساده ای نیست و به این دلیل پس از مذاکرات، تحریم کنندگان به این نتیجه رسیدند که پتروشیمی را از فهرست تحریمها خارج کنند.

وی افزود: به طور مسلم با رفع موانع، رشد صنعت پتروشیمی شتاب می گیرد، اما هم اکنون به دلیل کمبود ارز و نبود فناوری توقف داریم و با برداشتن تحریمها دسترسی به این دو منابع زیاد می شود.

از طرفی تشنگی ورود غربیها به صنعت پتروشیمی در ایران زیاد است و با برداشته شدن تحریمها شاهد توسعه این صنعت هستیم. اما در این گروه بعد از توقف نماد شرکت پتروشیمی فارابی، دیروز طی اطلاعیه ای که در کدال منتشر شد این شرکت برای سال مالی منتهی به اسفند ۹۳ مبلغ ۲۸۷ ریال زیان را پیش بینی کرده است. از سویی دیگر نمادهای پالایشی هم با کاهش ارزش معاملات همراه شدند اما تاثیر قابل توجهی در کاهش شاخص کل نداشتند و در مجموع شاخص کل با ۷۷ واحد کاهش به عدد ۶۳ هزار و ۴۱۹ واحد رسید.

ارسال نظر