کد خبر : 18287

قیرهای تقلبی، خارجی ها را فراری داد

gheir5

پتروتحلیل- کاهش فاصله قیمت وکیوم باتوم و قیر، حاشیه سود تولیدکنندگان را به حداقل رسانده است.

حبیب احمدی، رئیس هیات مدیره قیر پارسیان با بیان این مطلب به خبرنگار «پتروتحلیل»، با وجود کاهش قیمت نفت، در ماه جدید قیمت وکیوم باتوم و قیر با افزایش روبه رو شده است. این در حالی است فاصله قیمت وکیوم باتوم و قیر کاهش یافته و از این رو میزان حاشیه سود تولیدکنندگان هم کم شده است.

به گفته احمدی همواره بین قیر و وکیوم باتوم ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان فاصله قیمت وجود داشته که در حال حاضر این فاصله قیمتی به ۳۰ تا ۴۰ تومان رسیده که برای تولیدکنندگان نگران کننده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: علاوه بر این در حال حاضر مشکل بزرگ بازار قیر داخل وجود قیرهای تهاتری است که با قیمتی پایین تر از عرضه شرکت ها در بازار داخل وجود دارد. همچنین شرکت های بزرگ تولیدکننده قیر هم قادر هستند وکیوم باتوم مورد نیاز خود را به صورت اعتباری تهیه کنند، این در حالی است که شرکت های کوچک همواره با مشکل نقدینگی روبه رو هستند ولی نمی توانند از خرید اعتباری استفاده کنند. از سوی دیگر قول پالایش و پخش نیز در خصوص بازگرداندن عوارض ۵ درصدی خط لوله به شرکت های تولیدکننده قیر پس از گذشته ۴ ماه هنوز عملیاتی نشده است.این درحالی است که پالایش و پخش قرار بود ۴ ماه پیش عوارض خط لوله را که برای خرید وکیوم باتوم توسط شرکت ها هزینه شده بود، را به حساب آنها بازگرداند، اما هنوز این موضوع رخ نداده است.

رئیس هیات مدیره قیر پارسیان در ادامه با اشاره به کاهش حجم صادرات قیر به کشورهای چین، عراق، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه گفت: متاسفانه برخی از افراد با صادرات قیرهای تقلبی به کشورهای دیگر سبب شده اند تا اعتبار قیر ایران خدشه دار شود و نتیجه این عمل از دست دادن مشتریان بازارهای خارجی است.

ارسال نظر