کد خبر : 18091

سهم صادرات پتروشیمی ها کوچک تر شد

parsa

پتروتحلیل- صادرات محصولات پتروشیمی به کشورهای دیگر محدود شده است.

هوشنگ پارسا، عضو انجمن صنایع همگن پلاستیک و صادرکننده نمونه کشور با بیان این مطلب به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: واردات محصولات پتروشیمی با نرخ ارز مبادله ای انجام می شود، اما در بازار داخل محصولات پتروشیمی با دلار بازار آزاد مبادله می شوند، از این رو صادرات محصولات پتروشیمی به کشورهای دیگر محدود شده است.

وی با اشاره به ضررورت تک نرخی شدن ارز خاطر نشان می کند: شرایط صادرات محصولات پتروشیمی سخت شده ، به طوری که سهم صادرات پتروشیمی ها به کشورهایی مانند عراق به شدت کاهش یافته است و با افزایش تعرفه واردات محصولات پتروشیمی که قرار است به زودی در کشور عراق عملیاتی شود، باز هم سهم ما از صادرات پتروشیمی ها کوچک تر خواهد شد.

از سوی دیگر با توجه به نگاهی که صنایع مادر به پایین دست دارد، در حال حاضر خام فروشی مواد اولیه رونق پیدا کرده است و در برخی موارد صادرات تقلبی نیز به کشورهای دیگر سبب شده تا وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی مطلوب نباشد.

وی همچنین در ادامه افزود: علاوه بر مشکلات صادرات محصولات پتروشیمی، در حال حاضر عرضه صنایع بالادست در بازار داخل نیز با برنامه پیش نمی رود، به طوری که عرضه برخی از محصولات بسیار محدود است و در نتیجه نرخ این کالاها در بازار با افزایش روبه رو شده است، این در حالی است که با افزایش عرضه مشکل اکثر مصرف کنندگان برطرف شده و قیمت ها به روال عادی خود باز خواهد گشت.

ارسال نظر