کد خبر : 18037

«هاش» های مچینگ سهم چه کسی شد؟

sabok1

پتروتحلیل- در حالی در روز چهارشنبه اکثر فعالان بازار پتروشیمی در انتظار اعلام قیمت های پایه با نوساناتی اندک بودند که با روند افزایشی قیمت ها روبه رو شده و تعجب کردند؛ چرا که نرخ دلار محاسبه شده ۳ هزار و ۳۴۰ تومان در نظر گرفته شده بود، رقمی که به گفته فعالان این حوزه بیشتر از میانگین ۱۵ روز گذشته است؛ چرا که نگاهی به نرخ دلار در روزهای گذشته نشان می دهد که نرخ دلار در بالاترین رقم ۳ هزار و ۳۱۸ تومان بوده است و از این رو اعلام این نرخ دور از ذهن به نظر می رسید.

به گزارش«پتروتحلیل»، البته در روزهای گذشته بازار محصولات پتروشیمی تحت تاثیر جو اعلام قیمت های پایه با نوسان همراه بود و تعداد زیادی از معامله گران این حوزه در دو روز اخیر برای انجام معاملات با تردید روبه رو بودند؛ چرا که انتظار افت اندک قیمت ها بیش از افزایش آنها بود، اما در روز چهارشنبه و قبل از اعلام قیمت های پایه، خرید «هاش» ها از مچینگ نشان داد که روند قیمت های پایه مثبت است.

عرضه سلف پلی اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ پتروشیمی بندرامام هم روز سه شنبه پس از غیبتی طولانی با رقابت ۵ تا ۱۰ درصدی معامله گران روبه رو شد، به گفته کارشناسان مصرف کنندگان این کالا پس از غیبت طولانی آن، ترجیح دادند برای این کالا رقابت کنند.

قیمت پی وی سی واقعی نیست

در همین حال برخی از کارشناسان بازار معتقدند؛ روند قیمت های پایه در ماه جدید با ابهاماتی روبه رو است. مثلا قیمت پی وی سی در ماه جدید نسبت به دو هفته گذشته ۶۰ تومان درهمه گریدها کاهش یافته است که به گفته فعالان این حوزه آخرین قیمت نشریه آیسیس در هفته جاری ۸۷۰ دلار در هر تن بوده که با کاهش هزینه حمل، نرخ پی وی سی به رقم ۸۵۰ دلار در هر تن می رسد، و با احتساب میانگین دلار که در دو هفته گذشته از ۳ هزار و ۳۱۸ تومان بالاتر نبوده است، باید قیمت پی وی سی ۱۳۰ تومان نسبت به دو هفته گذشته کاهش پیدا می کرد.

به گفته جواد ایرانی، کارشناس بازار پی وی سی، به احتمال زیاد قیمت این کالا در ماه ژوئن و جولای نیز روندی نزولی داشته باشد و تا مرز ۸۰۰ دلار در هر تن کاهش یابد، بنابراین به نظر می رسد که بازار این کالا همچنان با افت قیمت ها روبه رو باشد، البته قیمت اعلامی برای ماه جدید اندکی بالاتر از قیمت واقعی این کالاست و احتمالا در تاریخ بعدی اعلام قیمت ها یعنی یازدهم خردادماه دوباره افت قیمت لحاظ شود.

این در حالی است که پی وی سی فرموسا در هفته جاری ۴۰ دلار نسبت به هفته ماقبل آن برای هند و خلیج فارس کاهش یافته است. همچنین پی وی سی تحویل جبل علی نیز با نرخ ۸۶۰ دلار در هر تن پیشنهاد و معامله شده است. به عقیده کارشناسان این حوزه با توجه به نرخ پایین کلر و اتیلن، همچنین نبود تقاضا در بازار قیمت پی وی سی افت داشته و احتمال دامپینگ در این حوزه افزایش یافته است.

با این حال به نظر می رسد که بسیاری از کارشناسان بازار پتروشیمی متفق القول هستند که نرخ دلار محاسبه شده در قیمت های خردادماه بالا است و از این رو بازار در تردید در خصوص واقعی بودن قیمت ها روبه رو شده است. البته اکثر این کارشناسان معتقدند؛ بازار محصولات پتروشیمی در حال حاضر با روندی متعادل روبه رو است و در برخی گریدهای خاص رفتار معامله گران متفاوت از روند کلی بازار است، این در حالی است که معامله گران به روند قیمت نفت و پلی اتیلن در روزهای آتی نیز چشم دوخته اند، اما به نظر نمی رسد که بازار محصولات پتروشیمی با تغییرات محسوسی در روزهای آینده روبه رو باشد.

ارسال نظر