کد خبر : 17938

گمرک: صادرات پتروشیمی ها تسهیل می شود

saderat

پتروتحلیل-گمرک ایران با هدف توسعه صادرات غیر نفتی آمادگی دارد تا فرآیند صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی را تسهیل کند.

رئیس کل گمرک ایران در گفتگو با شانا اظهار کرد: با همکاری و تعامل مناسب میان وزارت نفت و گمرکهای کشور روند صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی در کمترین زمان ممکن انجام می شود و آمادگی داریم تا سطح همکاریهای دو جانبه را باهدف افزایش صادرات غیر نفتی افزایش دهیم.

مسعود کرباسیان افزود: مجموعه شرکتهای تابعه وزارت نفت در پایانه های صادراتی به ویژه در گمرک منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی با استفاده از روشهای نوین گمرکی در حال صادرات هستند و روند رو به رشدی را تجربه می کنند.

وی ادامه داد: واحدهای صنعتی و تولیدی مجاز برای ورود ماشین‌آلات می‌توانند به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت از معافیت‌های حقوق ورودی برخوردار شوند.

رئیس کل گمرک تصریح کرد: سامانه جامع گمرکی و سامانه جامع اداری و مالی نقش قابل توجهی در افزایش در آمدهای گمرکی در سال گذشته داشته اند و حمایت از تولید داخل از سیاستهای اصلی گمرک است و ما در گمرک به نحوی برنامه ریزی کرده ایم تا مواد اولیه تولیدکنندگان داخلی با کمترین هزینه از گمرک ترخیص شود که البته این امر حمایتهای تعرفه ای را هم می طلبد.

کرباسیان به تبیین وضعیت اقتصادی کشور پرداخت و گفت: نشانه های اقتصاد بدون نفت همزمان با افت قیمت جهانی نفت در حال شکل گیری است و با این وضع دولت حمایت از توسعه صادرات غیر نفتی را در اولویت برنامه های خود قرار داده است و گمرک هم در این مسیر پیش می رود.

وی به تشریح مزایای سیستم اتوماتیک بررسی ارزش در گمرک پرداخت و گفت: حداقل کردن زمان بررسی، بالا بردن دقت در اعلام نظر ارزش کالاها، به روز بودن بانک اطلاعات ارزش، مقابله با کم اظهاری، بالا رفتن درآمدهای ملی و کاهش دخالت سلیقه‌های فردی از مزایای این نظام است.

صادرات کالا در سال ٩٣ در مقایسه با سال قبل از آن از لحاظ وزن ۴,٨٣ درصد و از نظر ارزش دلاری ١٨.٨٧ صدم درصد رشد داشت. همچنین واردات در این مدت نسبت به سال ٩٣ از نظر وزن ٢٢ و ۴١ صدم درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۵ و ۵٧ صدم درصد افزایش یافت.

براساس این گزارش، میعانات گازی با ١۴ میلیارد و ۵ میلیون دلار، محصولات پتروشیمی با ١۴ میلیارد و ٢۴١ میلیون دلار و سایر کالاها با ٢١ میلیارد و ۴٩٧ میلیون دلار مهم‌ترین کالاهای صادراتی کشورمان در سال ٩٣ بودند که به ترتیب ٣۶ درصد، ٣٢ درصد و ۴ درصد نسبت به دوازده ماهه سال ٩٣ افزایش داشتند.

این گزارش حاکی است، کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان به ترتیب با واردات ٩ میلیارد و ١۵٩ میلیون دلار، ۶ میلیارد و ١٨٣ میلیون دلار، ٣ میلیارد و ٩٣٢ میلیون دلار، ٢ میلیارد و ۴۴١ میلیون دلار، ٢ میلیارد و ٣٨٨ میلیون دلار عمده‌ترین کشورهای مقصد کالاهای صادراتی ایران بودند و در مجموع ٣۵ میلیارد و ٧٣٨ میلیون دلار از کل ۴٩ میلیارد و ٧۴۴ میلیون دلار صادرات کشورمان مربوط به این کشورها بوده است.

ارسال نظر