کد خبر : 17885

ساخت ۸ پالایشگاه میعانات گازی

palayeshgah

یک مقام مسئول با تشریح برنامه جدید ایران برای مدیریت تبعات اقتصادی نفت ارزان قیمت در بازار جهانی، گفت: ساخت ۸ پالایشگاه میعانات گازی با هدف تولید و صادرات نفتا تا چند روز آینده آغاز می‌شود.

علیرضا صالح آبادی در گفتگو با مهر با اشاره به آغاز عملیات اجرایی هشت پالایشگاه جدید ایران با ظرفیت پالایش روزانه ۴۸۰ هزار بشکه میعانات گازی از خرداد ماه سال جاری، گفت: هر یک از این پالایشگاه ها از ظرفیت پالایش و فرآورش روزانه ۶۰ هزار بشکه میعانات گازی برخوردار هستند.

مجری طرح مجتمع پالایشی سیراف در شرکت ملی پالایش و پخش نفتی با اعلام اینکه یکی از مهمترین دستاوردهای احداث این پالایشگاه‌های مقیاس متوسط در کنار افزایش ظرفیت پالایش کشور، مدیریت و مهار کاهش قیمت نفت خام است، تصریح کرد: در شرایط فعلی با وجود کاهش قیمت نفت خام اما بهای نفتا در بازارهای جهانی به مراتب بالاتر از نفت است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه براساس پیش بینی موسسات معتبر بین‌المللی به زودی میزان تقاضا برای خرید نفتا در بازار جهانی از ۶ به هشت میلیون بشکه در روز افزایش می یابد، اظهار داشت: بر این اساس یکی بازار جدید پیش روی صادرات فرآورده های نفتی ایران بازگشایی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر امکان صادرات نفتا زمینه برای استفاده گسترده از این محصول نفتی در صنایع پتروشیمی و به تبع آن صنایع تکمیلی پتروشیمی کشور وجود دارد، تبیین کرد: هم اکنون امکان تولید محصولات متعدد پلیمری و پتروشیمی همچون انواع پلی اتیلن ها، پلی پروپیلن و پلی استایرن از محصول نفتی نفتا در صنایع پتروشیمی وجود دارد.

صالح آبادی با تاکید بر اینکه نفتا می تواند برای یک دوره بلند مدت خوراک صنایع پتروشیمی و صنایع تکمیلی پتروشیمی را تامین کند، تبیین کرد: از این رو حتی در صورت کاهش بیشتر قیمت نفت با تولید نفتا و استفاده از آن در صنایع پتروشیمی می توان تبعات اقتصادی کاهش قیمت جهانی نفت را مدیریت کرد.

مجری طرح مجتمع پالایشی سیراف همچنین با اشاره به نرخ ۲۰ درصدی بازگشت سرمایه در طرح های پالایشی سیراف، توضیح داد: هم اکنون نرخ ارزان خوراک، تولید و عرضه خوراک در حاشیه سواحل خلیج فارس، نزدیکی به بازارهای بزرگ مصرف و نیروی انسانی متخصص و ارزان قیمت از مهمترین مزیت های این پروژه عظیم پالایشگاهی به شمار می‌رود.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های مشترک تامین خدمات جانبی این هشت پالایشگاه میعانات گازی گفت: هم اکنون امکان استفاده از پایانه، تاسیسات، اسکله و موج شکن های عسلویه بریا صادرات محصولات این هشت پالایشگاه فراهم شده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر این احداث واحدهای یوتیلتی متمرکز به منظور تامین آب، برق و بخار این هشت پالایشگاه هم در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: ساخت این پالایشگاه های جدید حتی در دوران نفت ارزان هم دارای توجیه اقتصادی بالایی است.

ارسال نظر