کد خبر : 17844

قیمت داخلی گران تر از صادرات است

ansari

پتروتحلیل- برنامه ریزی کارگروه پلی اتیلن می تواند تعهد عرضه در بازار داخل را ایجاد کند.

سپهدار انصاری نیک، مدیر بازرگانی پتروشیمی شازند با بیان این مطلب به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: بازار پتروشیمی نیازمند مدیریت کارگروه هاست، همانطور که در موضوع پلی پروپیلن، کارگروه پلی پروپیلن به همراه پتروشیمی شازند با پی گیری های منظم ومستمر و مدیریت صادرات توانست این بخش را مدیریت کند. در حال حاضر هم پلی اتیلن نیازمند مدیریت کارگروه و ایجاد تعهد عرضه توسط مجتمع های پتروشیمی در بازار داخل است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا شرکت های پتروشیمی تمایلی به افزایش عرضه محصولات خود ندارند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر کف قیمت محصولات پتروشیمی در بازار داخل نسبت به صادرات بالاتر است و از این رو بازار داخل نسبت به صادرات جذاب تر است، از این رو عرضه در بازار داخل برای پتروشیمی ها به صرفه تر است.

مدیر بازرگانی پتروشیمی شازند تاکید کرد: در حال حاضر صادرات پتروشیمی شازند با توجه به نیاز بازار داخل متوقف است.

انصاری نیک همچنین در پاسخ به این سوال که چرا برخی از مجتمع های پتروشیمی در آستانه اعلام قیمت ها توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی از عرضه در بورس سرباز می زنند، گفت: اعلام دو هفته یک بار قیمت ها منطقی است، اما زمان اعلام قیمت ها باید توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی، انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت به گونه ای باشد که بازار با التهاب روبه رو نشود.

وی همچنین در پایان یادآور شد؛ حاشیه سود پتروشیمی هایی که خوراک آنها نفتا است مانند پتروشیمی شازند اندک است، اما پتروشیمی هایی که از گاز به عنوان خوراک پایه استفاده می کنند، همواره با حاشیه های سودبالایی تقریبا هزار دلار در هر تن مواجه هستند، از این رو به نظر می رسد عرضه های این مجتمع ها باید بررسی شود.

ارسال نظر