کد خبر : 17519

رقابت ۱۰ درصدی «ایزوبوتانول» شازند

izobotanol

پتروتحلیل- ایزوبوتانول پتروشیمی شازند روز چهارشنبه در معاملات محصولات شیمیایی با سقف قیمت خریداری شد.

به گزارش «پتروتحلیل» عرضه ۱۶۵ تنی این کالا ۴۶۲ تن تقاضا داشت و با سقف قیمت یعنی ۲ هزار و ۷۴۹ تومان توسط معامله گران خریداری شد. نرخ پایه ایزوبوتانول ۲ هزار و ۴۹۹ تومان بود.

به گفته معامله گران عرضه های اندک پتروشیمی شازند یکی از دلایل رقابت برای خرید این محصول است. برخی از خریداران ایزوبوتانول می گویند؛ انبار مجتمع شازند انباشته از کالاست، اما عرضه های اندک این کالا مصرف کنندگان را مجبور به رقابت می کند.

البته در این روز منواتیلن گلایکول (MEG) و دی اتیلن گلایکول(DEG) شازند و مارون با عدم استقبال معامله گران روبه رو شده و وارد زمان مچینگ شدند، این در حالی است که روند قیمت منواتیلن گلایکول در بازارهای جهانی افزایشی گزارش شده است، به طوری که قیمت این کالا به ١،٠٢۵ دلار به ازای هر تن در بازارهای جهانی رسید.

کاربرد ایزوبوتانول: ایزوبوتانول الکل به عنوان ماده اولیه تولید ایزوبوتیل استات است که در تولید لاک الکل و سایر پوشش دهنده ها و نیز به عنوان چاشنی در صنایع غذایی کاربرد دارد. ماده خام تولید استرهای ایزوبوتیل مثل دی ایزوبوتیل (DIBP) که به عنوان Plasticizer در پلاستیک ها و لاستیک ها کاربرد دارد. حلال رنگ لاک بر جوهر افزودنی های رنگ برای کاهش گرانروی افزودنی بنزین جهت کاهش یخ زدگی در کاربراتور افزودنی براق کننده های ماشین افزودنی رنگ برهای ماشین جداساز شیمیایی در تولید ترکیبات آلی فاز متحرک در کروماتوگرافی لایه نازک ایزوبوتانول را می توان به عنوان جایگزین بنزین در موتور خودرو استفاده نمود.

ارسال نظر