کد خبر : 17379

ناگفته های «لوله پلی اتیلن» مشکی؟

meshki

پتروتحلیل- زمزمه تولید پایپ مشکی هر از گاهی در بازار محصولات پتروشیمی شنیده می شود و اظهارنظراتی هم در این باره عنوان می شود، اما به گفته یک مقام آگاه هنوز عملا پایپ مشکی تولید و قیمت گذاری نشده است. به گفته وی اصلا درخواستی مبنی بر قیمت گذاری این کالا از سوی مجتمع های پتروشیمی به شرکت ملی صنایع پتروشیمی فرستاده نشده است، از این رو اختلاف در خصوص قیمت گذاری این محصول احتمالا در جلسات شفاهی مطرح شده است.

به گزارش «پتروتحلیل»،برخی از مجتمع های مدعی تولید«پایپ» قیمت گذاری این کالا را محل اختلاف خود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی عنوان می کنند و معتقدند قیمت تمام شده محصول آنها گران تر از قیمت پیشنهادی شرکت ملی صنایع پتروشیمی است. این گروه قیمت تمام شده گرید مشکی را از ۳۵۰ تا ۱۰۰۰ تومان گران تر از گرید «نچرال» آن عنوان می کنند.

البته در حال حاضر قیمت «پایپ» مشکی «PE100» در بازارهای جهانی و در تاریخ ۷ می ۱۴۷۰ تا ۱۵۰۰ دلار در هر تن و «PE80» هم ۱۴۶۰ تا ۱۴۹۰ دلار در هر تن در منطقه خلیج فارس گزارش شده است. در همین حال «PE100» سفید نیز ۱۴۵۰ تا ۱۴۷۰ دلار در هر تن و در منطقه خلیج فارس اعلام شده که مشابه گرید تولیدی در امیرکبیر است. «PE80» هم ۱۴۴۰ تا ۱۴۶۰ دلار در هر تن و در منطقه خلیج فارس گزارش شده که مشابه گرید شازند است. یعنی براساس قیمت جهانی، تفاوتی معادل ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان در قیمت پایپ «مشکی »و «نچرال» وجود دارد.

یک مقام آگاه در این باره به «پتروتحلیل» می گوید: توان تولید پایپ«مشکی» در پتروشیمی جم وجود دارد و حتی این پتروشیمی قادر است علاوه بر گرید مشکی، گرید آبی و زرد را نیز تهیه کند، اما پتروشیمی جم تجربه تولید گرید بادی را بیش از گرید لوله دارد و نگاهی به تولیدات این مجتمع هم نشان می دهد که در سال حجم پایینی از تولیدات به گرید لوله اختصاص داشته است.

اما پتروشیمی شازند چند سال پیش به کمک یک شرکت کره ای اقدام به تولید «پایپ» مشکی به میزان ۱۰ هزارتن کرد، اما پس از فسخ قرارداد با این شرکت به تنهایی موفق به تولید گرید مشکی نشد. به گفته این مقام آگاه، گر چه پتروشیمی امیرکبیر ظرفیت تولید ۸۰ درصد گرید لوله را دارد، اما این مجتمع برای تولید «پایپ» مشکی طراحی نشده است.

این در حالی است که گفته می شود پلیمر کرمانشاه توان تولید «پایپ» مشکی را دارد، اما تولیدات این مجتمع تزریقی ها، I3 و I4 برای صادرات است.

ارسال نظر