کد خبر : 17041

جنجال «مبین» تمامی ندارد!

bours4
پتروتحلیل- شروع هفته کاری برای بورس خوش یمن نبود و شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزشی شدید به زیر کف ۶۴هزار واحد سقوط کرد.
در بازار امروز معامله گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که همچنان نگاهها به سوی نماد مبین بود. نماد مبین پس از عرضه صف خرید دیگر نتوانست به صف خرید چند صد میلیونی بازگردد که همین امر به افت شدید قیمت این نماد منجر شد.
این در حالی است که بازار با شایعاتی در مورد احتمال خریدهای گسترده برخی از سرمایه گذاران حقوقی مواجه بود اما این امر محقق نشد.
در همین حال امروز بازار شرایط عجیبی را نیز تجربه کرد در حالی که اکثر فعالان معتقد بودند با تعادل نماد مبین بازار در دیگر نمادها با تعادل نسبی و رشد مواجه خواهد شد، اما توام با ریزش قیمتی مبین بازار نیز به شدت افت را تجربه کرد. برخی کارشناسان این امر را ناشی از خریدهای گسترده افراد حقیقی در نماد مبین ارزیابی کرده و معتقدند این حجم خرید به مشکلات نقدینگی معامله گران دامن زده است.
به گزارش «پتروتحلیل» همچنین در شروع معاملات نماد پتروشیمی مبین که قبل از عرضه اولیه درباره عملکرد۹ ماهه و سیاست تقسیم سود شفاف سازی کرده بود، برای دومین بار دست به شفاف سازی زد که مربوط به تعدیل نرخ گاز خوراک شرکتهای پتروشیمی زاگرس است.
جمشید سبزکار مدیرعامل با سابقه مبین با ارسال نامه ایی به سازمان بورس اعلام کرد: هر گونه تعدیل ( افزایش یا کاهش) در نرخ گاز خوراک شرکت های پتروشیمی زاگرس تاثیری بر سود و زیان عملیاتی و غیر عملیاتی شرکت پتروشیمی مبین نداشته و این شرکت صرفا" بابت کاهش فشار و انتقال هر استاندارد متر مکعب گاز مصرفی شرکت های پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی پردیس، مبلغی معادل ۳۵ رسال درسال های ۹۱ و ۹۲ جهت باز یافت هزینه های سرمایه گذاری و تعمیر و نگهداری ایستگاه تقلیل فشار گاز و خطوط گازرسانی از شرکت های فوق دریافت می کند.
به گفته وی براساس ماده ۲-۲ قرار دادهای فروش گاز بین پتروشیمی مبین و شرکت های پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی پردیس، بهای هر متر معب گاز براساس نرخ های اعلامی شرکت ملی گاز ایران محاسبه و مطالبه می شود.
علاوه براین سبزکار در نامه به سازمان بورس اعلام کرده پیشنهاد هیات مدیره تقسیم سود ۷۰ درصدی است.
همچنین در گروه پتروشیمی بحث بر سر قیمت گذاری کود اوره مجددا به بحث شرکتهای پتروشیمی و وزارت کشاورزی تبدیل شده است.
معاون بازرگانی اتحادیه مرکزی تعاونی های تولید روستایی کشور با بیان اینکه شرکت‌های پتروشیمی از دادن کود اوره‌ به شرکت‌های تعاونی خودداری می‌کنند، گفت: عدم تامین به موقع کود کشاورزان را دچار مشکل می‌کند.
محمدعلی مصطفی افزوده است : براساس مصوبه دولت و در راستای اجرای اصل ۴۴، از سال ۹۰ قرار شده بود بخشی از کودهای تولیدی کشور توسط شبکه‌های تعاونی در بین کشاورزان توزیع شود که ما تا پایان سال ۹۳ این کار را انجام می‌دادیم.
وی اضافه کرد: انتظار می‌رفت در سال ۹۴ با توجه به مصوبه هیات وزیران و ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور افزایش قیمتی در زمینه کود نداشته باشیم اما متاسفانه تاکنون ما موفق به دریافت پیش فاکتور خرید از پتروشیمی‌ها نشده‌ایم و آنها اصرار به افزایش قیمت دارند.
وی اضافه کرد: پتروشیمی‌ها اصرار به افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی قیمت هرکیلوگرم کود دارند که به این ترتیب قیمت هر بسته ۵۰ کیلویی آن به ۴۵ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.
ارسال نظر