کد خبر : 16651

تاثیر قطبی «مبین» بر بورس

bours enerji3

پتروتحلیل- بورس اوراق بهادار تهران امروز در حالی شاهد ریزش شدید قیمت ها و کاهش یک درصدی شاخص بود که بازار از ابتدای وقت معاملاتی با وضعیت خاص نماد مبین مواجه بود.

به گزارش «پتروتحلیل» پس از حواشی روز گذشته محدودیت ورود تنها صد هزار سهم برای هر سهامدار در دستور کار قرار گرفته است. این امر البته خالی از حاشیه نبود و نماد مبین پس از ثبت دستورات تا ساعت پایانی بازار متوقف بود و تنها در ساعت پایانی با بازگشایی عرضه ای بیش از پنجاه میلیون را تجربه کرد. وضعیت خاص نماد مبین موجب شده است تا بازار عملا با فضای دوقطبی مواجه شود به گونه ای که صف خرید مبین عملا بیش از ارزش کل معاملات بورس و فرابورس باشد.

به همین دلیل این تاثیر قطبی مبین و نقدینگی درگیر آن یکی از دلایل رکود رو به افزایش بازار است.

در همین حال در معاملات امروز در تحولات کلان رئیس سازمان بورس از تحقق آرزوی دیرینه فعالان بازار برای انتشار فوری اطلاعات شرکت ها خبر داد.محمد فطانت فرد در حاشیه هفتمین کنفرانس بین‌المللی ابزارهای مالی اسلامی در تهران در جمع خبرنگاران گفت: هرگز تخلفی در بحث انتشار اطلاعات شرکت ها و افشای آن وجود ندارد و اطلاعات شرکت ها روی کدال سازمان بورس ثبت می‌شود و برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته و از ابتدای خردادماه تمامی اطلاعات شرکتی شرکت‌ها به صورت مستقیم، بدون دخالت نظر هرگونه کارشناس، توسط ناشر به صورت مستقیم منتشر خواهد شد و به شرکت‌های مشاوره این امکان داده شده تا از طریق سامانه توکم و هرکدام از اطلاعات منتشر می‌شود، نقطه‌نظرات خود را اعلام کنند و طبیعتاً این نظرات به صورت آزاد و بدون هزینه خواهد بود.

وی افزود: چون شرکت‌های مشاوره متحمل هزینه‌ هستند، بعد از شش ماه شرکت‌های مشاوره نظرات خود را در مورد صورت‌های مالی به صورت مجزا با توافق دراختیار آنها قرار خواهیم داد.
فطانت در باره واکنش بازار سرمایه نسبت به مصوبه شورای پول اعتبار مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی تاکید کرد: آنچه مهم است، نرخ سود نبوده، بلکه اجرای آن است و قبلاً هم توسط شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی صورت گرفته، اما برخی مؤسسات غیرمجاز بانکی نرخ سودشان به صورتی است که تبعیت از نرخ سود گفته شده نمی‌کند، بنابراین اصل بر این است، بازار مشاهده کند نرخ توسط بخش‌های مختلف سیستم‌های بانکی رعایت و نظارت می‌شود.
ارسال نظر