کد خبر : 16449

پروژه عظیم استحصال اتان

petroshimi5

پتروتحلیل- با بهره برداری از طرح استحصال اتان و در اختیار دادن محصولات آن به پتروشیمی ها و صنایع پایین دستی، ارزش محصولات این مجموعه در اقتصاد ملی به ٢ میلیارد دلار می رسد.

بیژن زنگنه در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح استحصال اتان و هیدروکربنهای سنگین پارسیان ، گفت: طرح استحصال اتان و هیدروکربنهای سنگین پارسیان، طرح عظیمی است که عملیات اجرایی آن از امروز آغاز می شود.

وی با بیان این که هم اکنون حدود ٧٠ میلیون مترمکعب گاز وارد پالایشگاه پارسیان می شود که این میزان پس از شیرین سازی در شبکه سراسری مصرف می شود، افزود: با اجرای این طرح حدود ١٧ درصد از این میزان (٧٠ میلیون مترمکعب گاز) به عنوان خوراک پتروشیمی و صنایع پایین دستی جدا می شود، که این بدان معناست که سالانه سه میلیون و ۵٠٠ هزار تن خوراک از این میزان گاز جدا می شود.

وزیر نفت با بیان این که سهم اتان از سه میلیون و ۵٠٠ هزار تن خوراک حدود یک میلیون و ۵٠٠ هزار تن است، افزود: این میزان اتان از طریق خط اتیلن مرکزی که از سوی دولت احداث می شود در اختیار پتروشیمی های فیروزآباد، داراب، جهرم، فسا و استهبان قرار می گیرد.

وی افزود: ارزش تولیدات این مجموعه در اقتصاد ملی ٢ میلیارد دلار خواهد بود.

زنگنه با بیان این که سیاست وزارت نفت در شرایط حاضر سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی نیست، افزود: ما هم اکنون زیرساختهای لازم را برای بخش خصوصی دراحداث پتروشیمی و بخش پایین دستی آن و همچنین تأمین خوراک این مجتمع ها انجام می دهیم.

وی تصریح کرد: از بقیه محصولات این طرح که شامل گاز مایع و میعانات گازی می شود نیز می توان به عنوان خوراک استفاده کرد.

وزیر نفت با اشاره به این که طرح استحصال اتان و هیدروکربنهای سنگین پارسیان سال گذشته و پس از یک دوره توقف به گروه توسعه انرژی تدبیر واگذار شد، افزود: هم اکنون انجام این طرح با سرعت خوبی در حال انجام و کارگاه آن نیز به خوبی در حال فعالیت است.

براساس اعلام وزارت نفت، وی افزود: ارزش محصولاتی که قرار است در طرح استحصال اتان پارسیان جدا شود سالانه یک میلیارد دلار است.

زنگنه همچنین به شرایط نامناسب زمین این منطقه که استفاده از تجهیزات و ماشین آلات سنگین را سخت می کند اشاره کرد و گفت: به دلیل این وضع، از امروز عملیات تحکیم اراضی و شمع کوبی در این منطقه آغاز می شود.

وی افزود: امیدواریم این طرح طبق برنامه ظرف سه سال به سرانجام برسد.

ارسال نظر