کد خبر : 16436

جیب میلیاردرها خالی شد!

pool1

پتروتحلیل- خریداران محصولات پتروشیمی در هفته جاری بیش از ۱۷۲ میلیاردتومان از بورس کالا خرید کردند. رقمی که بیشتر معامله گران این حوزه را متقاعد کرد که در هفته آتی و پس از پایان تعطیلات با افت اندک قیمت ها در بازار آزاد روبه رو خواهند شد.

به گزارش «پتروتحلیل» احتمال می رود با پایان تعطیلات معامله گران این حوزه با کمبود نقدینگی روبه رو شده و اندکی قیمت های خود را تعدیل کنند.

این در حالی است که در هفته جاری قیمت محصولات پتروشیمی روندی صعودی چشمگیری داشت، به طوری که بیشتر کارشناسان این حوزه نرخ برخی از محصولات را غیرواقعی می دانند و معقتدند؛ روند صعودی قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی، تعداد زیادی از فعالان این حوزه را نگران کرده و از این رو حجم خریدها و همچنین قیمت ها در بازار آزاد افزایش چشمگیری داشته است، مثلا قیمت برخی گریدهای پلی پروپیلن ها و پلی اتیلن های سبک فیلم بیش از انتظار معامله گران رشد داشته است.

در همین حال تقاضا در حوزه محصولات پتروشیمی نیز افزایش یافته و اکثر محموله ها فروش می رود، این در حالی است که تعدادی از کالاها مانند پلی اتیلن سنگین بادی ۰۰۳۵ هفته پیش وارد زمان مچینگ شد، ولی در هفته جاری با رقابت معامله گران مواجه و بازار نشان داده است که هنوز برای افزایش قیمت این کالا کشش وجو دارد.

برخی از کارشناسان بازار می گویند: محصولاتی مانند سبک خطی ۲۰۹ و پلی استایرن های معمولی و مقاوم برابر نرخ جهانی افزایش قیمت داشته اند، اما پلی اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ در حال حاضر با حباب قیمتی روبه رو و بیش از حد افزایش قیمت داشته است.

در همین حال پلی اتیلن سنگین EX3 هم که قصه ای جداگانه ای دارد، علاوه بر فصل مصرف این کالا، تقاضای شبکه فاضلاب شهرداری نیز به تقاضای مشتریان هر سال این کالا اضافه شده است، از سوی دیگر پتروشیمی امیرکبیر هم تولید خود را متوقف کرده و عرضه های پتروشیمی شازند هم جوابگوی بازار مصرف «ایکس تری» نیست، از این رو قیمت این کالا با نوسان زیادی در بازار مواجه است. البته نرخ این کالا توسط برخی از فروشندگان تا ۶ هزار و ۱۵۰ تومان هم در روزهای اخیر عنوان شد، برخی از فروشندگان هم نرخ ۵ هزار و ۸۰۰ تومان را برای «ایکس تری» جامبو عنوان کردند.

اما در کل معاملات محصولات پتروشیمی در روز دوشنبه و سه شنبه هفته جاری با رشد تقاضا برای پلی اتیلن ها روبه رو بود، اما محصولات شیمیایی همچنان با تقاضای پایینی روبه رو هستند و میزان خریدها در حد نیاز مصرف کنندگان است. به طوری که برخی از محصولات مانند دی اتیل هگزانول، منومر وینیل استات و یا MEG که همواره تقاضای بالایی داشتند با بازار متعادلی روبه رو هستند، به طوری که منومر وینیل استات وارد زمان مچینگ می شود.

در همین حال در بازار محصولات پلیمری در هفته جاری تقاضا برای خرید پلی پروپیلن ها افزایش یافته بود، پلی اتیلن ترفتالات «پت» ها هم با توجه به افزایش ۶ تا ۷ درصدی قیمت در بازارجهانی، روند مثبتی یافته اند و از این رو با افزایش تقاضا روبه رو هستند.

با این حال بازار محصولات پتروشیمی به گمان بسیاری از فعالان این حوزه با نوسان رو به بالایی متاثر از روند صعودی قیمت ها در بازار جهانی روبه رو است، این در حالی است که برخی از معامله گران احتمال می دهند نرخ های جدید اعلامی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ماه جدید نیز افزایشی باشد، از این رو تمایل به خرید در این شرایط افزایش خواهد یافت. این در حالی است که در هفته جاری هم حجم خرید محصولات پتروشیمی نسبت به هفته های گذشته افزایش داشت.

ارسال نظر