کد خبر : 15426

معامله گران پتروشیمی در انتظار مجوز افزایش قیمت ها

polyetilen

پتروتحلیل- انتشار اخباری در خصوص اعلام قیمت های پایه محصولات پتروشیمی برای ماه جدید، امروز پلیمری ها را در بازار داخل و شیمیایی ها را بورس کالا تحت تاثیر قرار داد، به طوری که معامله گران نرخ های بازار را با افزایش نسبت به روز قبل اعلام کردند.

به گزارش "پتروتحلیل" این در حالی است که بیشتر معامله گران انتظار دارند تعداد زیادی از قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در ماه جدید با افزایشی بیش از ۷۰ تا ۸۰ تومان در هر کیلو روبه رو باشد، از این رو سعی می کنند تا پیش از این افزایش قیمت اقدام به خرید محصولات کنند.

از سوی دیگر زمزمه هایی هم مبنی بر مخالفت معاون اول رییس جمهور و ارسال بخشنامه از سوی وی تا روز گذشته به گوش می رسد، اما امروز معامله گران بیشتری نسبت به اعلام قیمت های پایه در ماه جدید اطمینان حاصل کرده بودند.

البته کارشناسان شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت و گو با پتروتحلیل عنوان کردند که قیمت های پایه محصولات در موعد مقرر یعنی ابتدای اردیبهشت ماه اعلام خواهد شد.

با این حال امروز در بازار شیمیایی ها، اسید سولفوریک پتروشیمی رازی، جوش شیرین و کربنات سدیم سبک پتروشیمی شیراز و دی اتیل هگزانول، منو اتیلن گلایکول و ایزوبوتانول پتروشیمی شازند با رقابت از سوی کارگزاران خریداری شدند.

به گفته باقری، مدیر کالایی پگاه یاوران نوین، عرضه های پتروشیمی شازند جوابگوی نیاز بازار در این روز نبود، از این رو معامله گران با توجه به تاثیرپذیری از افزایش قیمت های جهانی و نرخ دلار ترجیح دادند برای محصولات شازند رقابت کنند.

در همین حال عرضه ۳۳۰ تنی منواتیلن گلایکول(MEG) با تقاضای ۳۹۶ تنی روبه رو شد. این کالا با قیمت پایه ۲ هزار و ۳۵۵ تومان عرضه شده بود که با میانگین قیمت۲ هزار و ۳۷۱ تومان خریداری شد. MEG مارون و فرسا شیمی هم در این روز با قیمت پایه معامله شدند. عرضه ایزوبوتانول ۲۲۰ تن بود که ۲۶۴ تن تقاضا داشت و با رقابت اندک یعنی ۲ هزار و ۳۳۷ تومان معامله شد.

اما بازار دی اتیل هگزانول شازند همچنان به مانند گذشته گرم است، به طوری که هفته گذشته ۴۰ درصد رقابت و این هفته ۲۷ درصد رقابت را تجربه کرد. این کالا امروز عرضه ای معادل یک هزار و ۳۲۰ تن داشت که معامله گران برای خرید آن تقاضای ۲ هزار و ۶۸ تنی ثبت کردند. به این ترتیب میانگین قیمت خرید این کالا ۳ هزار و ۹۲۴ تومان بود. البته حجم بالای خرید دی اتیل هگزانول برای تولید DOP از سوی پتروشیمی فارابی صورت می گیرد و امروز نیز پتروشیمی فارابی بیشترین حجم دی اتیل هگزانول شازند را خریداری کرد. به گفته معامله گران بازار DOP در شرایط آرامی به سر می برد و نرخ آن هم ۴هزار و ۴۰۰ تومان به اضافه ۹ درصد در بازار داخل است. به گفته معامله گران قیمت «دی او پی» وارداتی نیز در محدوده داخلی قرار دارد.

همچنین در این روز اسیدسولفوریک رازی هم تقاضای بالایی داشت به طوری که عرضه ۵۰۰ تنی این کالا ۲ هزار و ۹۰ تن تقاضا داشت و با سقف قیمت یعنی ۴۸۰ تومان معامله شد، نرخ پایه این کالا ۲۴۰ تومان در هر کیلو بود. مدیرکالایی پگاه یاوران نوین می گوید: قیمت جهانی اسیدسولفوریک با رشد مواجه شده است، از این رو به خریداران این کالا پیشنهاد کردیم که زودتر نسبت به خرید آن اقدام کنند. از سوی دیگر عرضه این کالا همواره کم است و جوابگوی نیاز مصرف کننده ها نیست.

گفته می شود تنها عرضه کننده اسیدسولفوریک در بورس کالا پتروشیمی رازی است، این کالا برای استخراج روی در معادن کاربرد دارد و بیشترین مصرف آن در معادن زنجان است.

امروز جوش شیرین هم کالایی بود که با قیمت ۱۲۹۰ تومان در رقابت توسط معامله گران خریداری شد، در معاملات دو هفته گذشته نرخ خرید این کالا بین ۱۲۵۰ تا ۱۳۵۰ تومان قرار داشت. برخی از معامله گران در بازار آزاد می گویند: با توجه به اینکه واردات جوش شیرین چینی با ارز آزاد انجام می شود، بسیاری از واردکنندگان دیگر تمایلی به واردکردن این کالا به دلیل حاشیه سود پایین آن ندارند، امروز نرخ جوش شیرین چینی در بازار داخل ۱۲۰۰ تومان در هر کیلو توسط معامله گران عنوان شد.

به این ترتیب برخی از کارشناسان بازار شیمیایی با توجه به افزایش حجم خریدها نسبت به هفته های گذشته احتمال می دهند افزایش قیمت های پایه در ماه جدید اعمال شود. این در حالی است که نرخ نفت، دلار و محصولات پتروشیمی در دو هفته گذشته افزایش یافته و احتمالا اگر مجوز افزایش قیمت ها به شرکت ملی صنایع پتروشیمی داده شود، قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در ماه جدید با افزایش قیمت از سوی این شرکت اعلام خواهد شد.

ارسال نظر