کد خبر : 15310

تخفیف وزارت نفت به پالایشگاههای قدیمی

palayeshgah2

وزارت نفت با هدف توسعه پالایشگاه های قدیمی با استفاده از اعتبارات بند "ق" بودجه، ١٠ درصد در قیمت خوراک نفت خام تخفیف قائل می شود.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در گفتگو با شانا، با اشاره به دستورعمل بند "ق تبصره ٢ قانون بودجه ٩٣" گفت: طبق این بند از قانون بودجه امسال، دستور عملی از سوی وزیر نفت صادر شده است که فرصت طلایی برای ساخت پالایشگاههای جدید و توسعه پالایشگاههای قدیمی محسوب می شود.

شهاب الدین متاجی افزود: این دستورعمل امکان تخفیف ١٠ درصدی قیمت نفت خام این پالایشگاهها فراهم آورده است.

وی با بیان این که پالایشگاه هرمز نیز می تواند از این دستورعمل، استفاده کند، افزود: این شرکت می تواند نمودار فرآیندی مناسب را به منظور امکان صادرات فرآورده و انجام تعهدات مالی ناشی از سرمایه گذاری انتخاب کند.

متاجی تصریح کرد: با توجه به کاهش مصرف نفت کوره در دنیا و لزوم رعایت استانداردهای زیست محیطی، هزینه احداث پالایشگاه بیشتر از پالایشگاههای موجود خواهد بود؛ اما افزایش تخفیف مواد اولیه، این امکان را می دهد که با درآمد حاصل بتوان امکان پرداخت وامهای دریافتی از بانکها و موسسات مالی را فراهم کرد.

به گفته مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های به این ترتیب مشکلات مالی تامین منابع مالی ساخت پالایشگاه ها برطرف خواهد شد.

به گزارش شانا، در اواخر سال گذشته پیشنهاد جابه جایی محل ساخت پالایشگاه هرمز از بندرعباس به جاسک به منظور بهبود معیارهای اقتصادی و ایجاد جدابیت برای سرمایه گذاران داده شد.

این در حالی است که منطقه آتی صنعتی جاسک به دلیل برخوردار شدن از تاسیسات جانبی و زیر ساخت مشترک، تخفیف مطلوب در قیمت خوراک، همچنین کامل در نظر گرفته شدن زنجیره فرآیند و ارزش افزوده پالایشگاهها (از طریق احداث واحدهای فرآیندی تبدیل فرآورده های سنگین به محصولات سبک و با ارزش)،ضمن کاهش میزان سرمایه گذاری احداث پالایشگاههایی مشابه پالایشگاه هرمز،نتایج اقتصادی مطلوبتری را خواهد داشت.

بنابراین به منظور بهبود پارامترهای اقتصادی طرح پالایشگاه هرمز و ایجاد جدابیت و انگیزه برای حضور سرمایه گذاران در این طرح، جابجا کردن محل احداث پالایشگاه از بندرعباس به جاسک پیشنهاد شده است.

بر اساس این گزارش طرح ساخت پالایشگاه نفت خام هرمز با ظرفیت ٣٠٠ هزار بشکه در روز در سال ١٣٨۵ به تصویب هیئت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش رسید و سرمایه گذاری مورد نیاز این طرح در حدود ٧۵٠٠ میلیون دلار برآورد شده بود.

ارسال نظر