کد خبر : 15301

تقابل خوشبین ها و بدبین ها در تالار شیشه ای

bours3

پتروتحلیل- در بازار امروز شاخص کل با ۳۲۹ واحد افت به ۶۸ و ۴۵۴ واحد رسید. نمادهای شپنا بیشترین تاثیر را در تقویت شاخص و شبندر بیشترین کاهش را داشتند. ارزش معاملات بورسی به عدد ۲۰۹ میلیارد تومان و فرابورس به ۷۸ میلیارد تومان رسید.

به گزارش«پتروتحلیل»، امروز در بازار بورس کشورمان شاهد تقابل دیدگاه های خوش بینانه و بدبینانه بودیم. در بسیاری از لحظات بازار شاهد جنگی بودیم که بین این دو دسته درگرفت،بین عرضه و تقاضا. در ابتدا شاخص تا حدودی مثبت شد اما ریزش بازار دیروز باعث شد که بسیاری از نمادها با کاهش تقاضا کار را ادامه دهند. شاید این ریزش زخم های ریزش های بزرگ سال ۹۳ را در بسیاری از سرمایه گذاران تازه کرد. در گروه های مجازی روی اینترنت شاهد بودیم که نظرات فعالان بازار با رگه های بدبینی همراه شده بود. اما به طور کلی واقع بینی بهترین دیدگاه در شرایط حاضر است. شرایط اقتصادی کشور اجازه رشدهای شارپ و حبابی را نمی دهد و تعادل مهمترین نیاز برای بازار در این روزهاست. شرایط اقتصادی کشور رشدهای چند هزار واحدی شاخص بورس در روز را بر نمی تابد و حتما باید با اصلاح قیمتی همراه باشد. کسری بودجه ناشی از کاهش قیمت نفت بسیار زیاد است و به نظر تازه در سال جاری اثرات خود را نشان خواهد داد. از سوی دیگر نیز سیاست های دولت در خصوص کنترل تورم باعث افزایش رکود در تولید شده و این در صنایع گوناگون به وضوح قابل مشاهده است. کاهش نرخ سود بانکی نیز همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

از جنبه روانشناختی توضیح دادیم که بازار دچار سوگیری هایی است و حجم بالای پول وارده به بازار هنوز هم این سوگیری ها را می تواند تقویت کرده و هرگونه اخباری بازار را به سمت مثبت یا منفی ببرد. سوگیری معرف گرایی (representativeness) به شناخت غلط پدیده های جدید به علت مشابهت آن با پدیده های آشنای قبلی بر می گردد.افراد تجربه های جدید را می خواهند به هر قیمتی به خاطرات گذشته و حوادث پیشین ربط دهند. حوادث بورس ۹۲، اتفاقات بورس ۹۳ و اقدامات بورس در زمینه اخراج چند شرکت بازار پایه ای به بازار توافقی همگی، حوادثی هستند که در ذهن بسیاری از سرمایه گذاران حک شده اند. این را میتوانستیم در اظهار نظرهای مسئولان و بسیاری از فعالان بازار در این دو سه روز حس کنیم؛ اما باید گفت که واقعیت های بازار تغییر کرده و بازار با شرایط کاملا جدیدی روبروست و حتی افق های روشن تری را هم می توان متصور شد. شاید به همین دلیل هم هست که توافق نهایی می تواند راه را برای رشد اقتصاد کشور فراهم کرده و بسیاری از خاطرات بد را از بین ببرد.

از جنبه فنی شاخص با برخورد به دیواره بیرونی کانال اندروز در ۶۸ هزار و ۴۵۴ واحد به کار خود پایان داد. به نظر شاخص بتواند دوباره به سمت تعادل و ثبات برود. در انتهای بازار هم شاهد تحرکات نسبتا مثبتی بودیم که نمود آن را در تحرکات مربوط به شرکت های بزرگ مانند بانکی ها شاهد بودیم. سطح یک فیباناچی گسترشی در بازه سه ماهه عدد ۷۶ هزار واحد را نشان می دهد. شاخص فورس افزایش شارپی را در حجم نشان می دهد که خود نمایانگر افزایش قدرت بازار است. حال این موج قوی می تواند با اخبار پشت پرده به هر سمتی حرکت کند. برای بازار فردا انتظار می رود که از حجم عرضه ها کاسته و تا حدودی تقاضا افزایش پیدا کند که این امر در بعضی از سهم ها شدیدتر خواهد بود.

این گزارش همچنین حاکی است، امروز در معاملات گروه پتروشیمی اخبار خسته کننده مربوط به ابهامات نرخ خوراک باز هم به گوش می رسید. هنوز هم ابلاغیه نهایی مبنی بر نرخ خوراک مصوب به شرکت های پتروشیمی ارائه نشده اما در طی گفتگوهایی که با مقامات چند شرکت پتروشیمی انجام شد می توان دریافت که احتمال ابلاغ نرخ ۱۳ سنتی بیشتر است . در این گروه زاگرس با افزایش تقاضا روبرو شد اما حجم معاملاتش قابل توجه نبود. سرمایه گذاری پتروشیمی همراه با کربن متعادل معامله شدند و همان طوری که گفته شده بود این سهم احتمال بازگشت از قیمت های ۱۶۰ به بالا را دارد و امروز هم بانس کرد. در نماد تاپیکو ده میلیون و پانصد هزار برگ سهم معامله شد که حقوقی ها ۴۵ درصد از کل تقاضا را تشکیل می دادند. تاپیکو نیز در انتهای بازار تا حدی با بازگشت قیمتی روبرو بود. اما جنگ بین خریدار و فروشنده در نماد پترول با پیروزی فروشندگان پایان یافت. شازند باز هم با حداکثر تقاضا به کار خود پایان داد. ارزش معاملات پتروشیمی در رده پنجم پس از بانک ، خودرو ، اوراق تامین مالی و محصولات نفتی قرار گرفت اما با توجه به ارزش صنعت باز هم ناچیز بود.

در خبرها معاون وزیر نفت از آمادگی ۶٢ طرح نیمه کاره صنعت پتروشیمی برای جذب سرمایه منابع داخلی و خارجی خبر داد و افزود: امیدواریم که با جذب سرمایه در این طرحها و طرح های تازه بتوانیم عقب ماندگی های صنعت پتروشیمی را نسبت به چشم انداز جبران کنیم .«عباس شعری مقدم» معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ابتدای این جلسه توافق های اخیر هیئت مذاکره کننده هسته‌ای با کشورهای عضو گروه ١+۵ را بارقه های امیدبخش برای کشور خواند و گفت: امیدواریم براساس شرایط تازه، صنعت پتروشیمی هر چه سریعتر شاهد تحولات بزرگ و جهش دوباره باشد.

به گزارش «پتروتحلیل»، در گروه محصولات نفتی باز هم پالایشی ها روز پر حجمی را سپری کردند . در خبرها داشتیم که برخی از پالایشگاه ها مشمول ۱۰ درصد تخفیف خوراک خواهند بود اما هنوز مشخص نیست که کدام شرکت ها شامل این تخیفیفات هستند. شاوان با حداقل تقاضا به کار خود پایان داد. شنیده می شود که قرار است این شرکت هفته آینده در خصوص نهایی کردن بودجه خود جلسه ای را تشکیل دهد. شبندر نیز با صف فروش به کارش پایان داد تا به فاز اصلاح برود. اما پالایش نفت اصفهان با دامنه ۱۲ درصد معامله شد و به قیمت های۴۵۱ تومانی رسید و باز هم صف خرید تشکیل داد. شتران نیز پس از کش مکش فراوان باز صف خرید تشکیل داد تا از زمان بازگشایی به صد درصد بازدهی دست یافته باشد. به طور کلی می توان گفت که شرکت های این دسته به استثنای شپنا همگی پرریسک معامله می شوند.

ارسال نظر