کد خبر : 15284

الفین یازدهم راه اندازی می شود

kavian

فاز ٢ پتروشیمی کاویان بزودی و همزمان با دریافت خوراک به بهره برداری می رسد.

مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با نیپنا اظهار کرد: فاز دوم پتروشیمی کاویان به زودی آماده راه اندازی کامل می شود و در صورت دریافت خوراک، در نیمه نخست امسال به بهره برداری خواهد رسید.

مرضیه شاهدائی با بیان این که فاز ٢ پتروشیمی کاویان با دریافت اتان بیشتر می تواند خوراک مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی واقع در مسیر خط لوله اتیلن غرب را تامین کند گفت: در صورت تامین کامل خوراک، تولید اتیلن این مجتمع به بیش از ٢ میلیون تن در سال خواهد رسید.

وی ادامه داد: فاز دوم پتروشیمی کاویان (الفین یازدهم) به عنوان یکی از طرح های توسعه ای در صنعت پتروشیمی، آخرین مراحل ساخت و تکمیل را سپری می کند و امسال با تامین خوراک مورد نیاز از فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی وارد مدار تولید خواهد شد.

شاهدائی افزود: به علت کمبود خوراک، فاز یک این مجتمع پتروشیمی با کمتر از نیمی از ظرفیت در حال فعالیت است و با وارد مدار شدن فازهای جدید پارس جنوبی، میزان خوراک پتروشیمی کاویان افزایش یافته و اتیلن بیشتری به خط لوله اتیلن غرب تزریق می شود.

مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: براساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است تا آذر ماه این مجتمع پتروشیمی با تمام ظرفیت فعالیت کند.

وی گفت: اتیلن ارسالی پتروشیمی کاویان افزون بر پتروشیمی پلیمرکرمانشاه و پتروشیمی ایلام، به چند مجتمع دیگر در مسیر خط لوله تحویل می شود و پتروشیمی لرستان نیز چندی پیش خوراک مورد نیاز را به طور آزمایشی دریافت کرده و امسال پتروشیمی های مهاباد، و کردستان نیز خوراک مورد نیاز خود را دریافت خواهند کرد.

به گزارش نیپنا، مجتمع پتروشیمی کاویان، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اتیلن کشور با سالانه ٢ میلیون تن ظرفیت تولید است و اتیلن تولیدی در پتروشیمی کاویان با خط لوله اتیلن غرب به پتروشیمی های لرستان، کرمانشاه، ایلام، اندیمشک، کرمانشاه، کردستان، مهاباد و میاندوآب ارسال خواهد شد و مازاد تولید نیز در پتروشیمی های منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر استفاده می شود.

خوراک مورد نیاز پتروشیمی کاویان هم اکنون از طریق فازهای ٩ و ١٠ و ۴ و ۵ پارس جنوبی دریافت می شود که با راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی، میزان خوراک دریافتی پتروشیمی کاویان افزایش خواهد یافت.

این گزارش می افزاید: با برنامه ریزی های انجام شده پتروشیمی کاویان، اتان دریافتی از پارس جنوبی را تبدیل به اتیلن کرده و به خط لوله اتیلن غرب تزریق می کند که این اتیلن از ١١ استان عبور کرده و خوراک ١٢مجتمع پتروشیمی ساخته شده یا در حال احداث با سرمایه گذاری ٨,۵ میلیارد دلار را تامین خواهد کرد.

بر اساس این گزارش ، خط لوله اتیلن غرب خوراک مجتمع های پتروشیمی واقع در استان های خوزستان، فارس، لرستان، کهکیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی، ایلام و همدان را تامین کند.

ارسال نظر