کد خبر : 15261

خلاصه معارفه پتروشیمی مبین

mobinpetroshimi2

پتروتحلیل- پتروشیمی فجر و مبین دو یوتیلیتی هستند که فجر در ماهشهر و مبین در عسلویه قرار دارد.

به گزارش" پتروتحلیل" شرکت پتروشیمی فجر نیز احتمالا تا ۳ ماه آینده با برگزاری معارفه، وارد بورس خواهد شد.

بنابر این گزارش گاز مصرفی شرکت پتروشیمی "مبین" شامل سوخت و خوراک است که سوخت برای تبدیل به برق استفاده می شود و خوراک برای انتقال به شرکت های پتروشیمی کاربرد دارد. همچنین واحد تولید بخار، آب خنک کننده، آب شیرین کننده، برق، آب بدون املاح و واحد کندانس برگشتی و واحد آب آتش نشانی پروژه های آینده بویلیر ۳۵۰ تنی بخار در ساعت در ۱۸ تا ۲۰ ماه آینده به بهره برداری می رسد.

از سوی دیگر واحد توسعه آب املاح در سال ۹۴ به بهره برداری می رسد و بخشی از آن به پتروشیمی دماوند ارسال می شود. واحد آب آشامیدنی تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است و امسال به بهره برداری خواهد رسید. البته اگر فاز ۳ پتروشیمی پردیس امسال به بهره برداری برسد بازار مصرف نیز بهتر خواهد شد.

در همین حال شرکت پتروشیمی " مبین " در سال ۹۲ و ۹۱ به دلیل تسعیر ارز زیان ده بودند و امسال بدهی ارزی شان نیز ۳۰ میلیون یورو است، البته در تأمین خوراک مشکلی ندارند و به دلیل قرار گرفتن در منطقه پارس جنوبی می توانند از معافیت مالیاتی تا سال ۱۳۹۹ استفاده کنند و همچنین پیش بینی می شود با توجه به بهره برداری از فازهای پتروشیمی برای یوتیلیتی افزایش تقاضا وجود داشته باشد.

این گزارش در بحث بازار فروش می افزاید: قرارداد ۲۵ ساله با مشتریان وجود دارد که بخش ماهشهر را پتروشیمی فجر تأمین می کند و بخش عسلویه را پتروشیمی مبین تأمین یوتیلیتی می کند.

از سوی دیگر شرگت پتروشیمی "مبین" ۱۱ مشتری دائم دارد که نرخ فروش برق آنها ۱۵۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است و قرارداد آنها دلاری ولی با ارز مبادلاتی است، قابل ذکر است که از سال ۸۹ که این قراردادها بسته شده است، افزایش قیمت نداشته اند.

در همین حال قرارداد فروش مبین سالانه و نرخ ها توسط ملی صنایع پتروشیمی تعیین و ابلاغ می شود و یا براساس توافق طرفین است. البته شرکت ملی صنایع پتروشیمی ذینفع در قیمت گذاری محصولات نیست و برخلاف پالایشگاهی ها در سال ۹۲ برای انتقال خوراک و سوخت به ازای هر متر مکعب ۳۵ ریال دریافت می کردند، اما در سال ۹۳ به ازای خوراک ۸۷ ریال و به ازای سوخت ۸۳ ریال دریافت می کنند و در سال ۹۴ مفروضات شبیه سال ۹۳ است.

از سال ۸۹ تا پایان ۹۲ افزایش قیمت نداشتند و افزایش نرخ ها به خاطر تغییرات قیمت دلار بوده است، اما در سال ۱۳۹۳ افزایش نرخ اعلامی از سوی ملی صنایع پتروشیمی داشتند.
ارسال نظر