کد خبر : 15094

افتتاح ۱۲ طرح پتروشیمی در سال ۹۴

معاون وزیر نفت با اشاره به افتتاح و راه‌اندازی ۱۲ طرح و مجتمع عظیم پتروشیمی در سال ۹۴ از افزایش ۱۴ میلیون تنی تولید پتروشیمی ایران با راه‌اندازی طرح‌های جدید و تکمیل ظرفیت‌های خالی خبر داد.

عباس شعری مقدم درباره برنامه های افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری در سال ۹۴، گفت: سال جاری ۱۲ عملیات اجرایی و ساخت طرح و مجتمع جدید پتروشیمی در استان های مختلف کشور تکمیل و این پروژه به طور رسمی در مدار بهره برداری قرار می گیرند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: بر این اساس امسال فاز دوم پتروشیمی کاویان، پتروشیمی مرودشت شیراز، لرستان، کردستان، مهاباد، فاز سوم پتروشیمی پردیس، پتروشیمی تخت جمشید، هگمتانه، کارون، یک مجتمع پلی استایرین، پتروشیمی دالاهو و طرح توسعه پتروشیمی مروارید به بهره برداری می رسند.

معاون وزیر نفت از مجتمع پتروشیمی کاویان به عنوان بزرگترین واحد تولید کننده محصول اتیلن جهان یاد کرد و اظهار داشت: فاز دوم این مجتمع عظیم امسال به تولید می رسد تا مجموع ظرفیت تولید اتیلن این مجتمع پتروشیمیایی از مرز دو میلیون تن در سال عبور کند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با بهره برداری از این ۱۲ طرح و مجتمع پتروشیمی در مجموع بیش از ۶ میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی ایران اضافه خواهد شد، تصریح کرد: از این رو پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری کشور به بیش از ۶۶ میلیون تن افزایش یابد.

شعری مقدم همچنین در خصوص تکمیل ظرفیت های خالی تولید در مجتمع های پتروشیمی کشور هم توضیح داد: سال گذشته بیش از ۴۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات پتروشیمی و پلیمری در کشور تولید و عرضه شد.

معاون وزیر نفت با اشاره به بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش خوراک اتان و میعانات گازی مورد نیاز صنایع پتروشیمی کشور، تبیین کرد: امسال حدود دو میلیون تن به ظرفیت تولید اتان با راه اندازی فازهای ۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی افزده می‌شود این اتان می‌تواند خوراک مورد نیاز پتروشیمی کاویان و چندین طرح پتروشیمی کشور را تامین کند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی تولید پتروشیمی کشور در سال گذشته با تکمیل ظرفیت‌های خالی و افزایش تحویل خوراک به صنایع پتروشیمی، تاکید کرد: در مجموع سال گذشته حدود ۷۸ درصد ظرفیت مجتمع های پتروشیمی به طور مستمر در خدمت تولید بود و ظرفیت های خالی تولیدی کاهش یافت.

این مقام مسئول با اشاره به افزایش ۸ میلیون تنی تولید محصولات پتروشیمی در سال ۹۴ با تکمیل ظرفیت های خالی، خاطرنشان کرد: رفع گلوگاه‌های عملیاتی و افزایش ظرفیت تولید یکی از سیاست‌های کلان صنعت پتروشیمی در سال جاری خواهد بود.

ارسال نظر