کد خبر : 14987

چراغ سبز لوزان در حافظ قرمز شد

bourse oragh

پتروتحلیل- پس از تب و تاب چند روزه مرتبط با بیانیه لوزان که باعث به وجود آمدن موج خوشبینی در بازار بورس کشور شده بود , امروز شاهد متعادل شدن بازار و عرضه بسیار زیاد در بازار بودیم . سهام شرکت های پتروشیمی و پالایشی نیز از این قاعده مستثنی نبودند و شاهد بودیم که سهام بسیاری از شرکتهای شیمیایی و پتروشیمی امروز به دامنه منفی و صف فروش نوسان داشت و برخی از شرکت های پالایشی نیز با افت قیمت همراه شدند. به گزارش«پتروتحلیل» امروز نماد پالایش نفت بندر عباس در اقدامی نامتعارف وارد گره معاملاتی شد و به قیمت پایانی ۶۶۷ تومان رسید . این نماد با ابهامات و سناریوهای قیمتی مختلفی که به بازار ارائه داده هم اکنون تا بیش از ۴۵ درصد از زمان بازگشایی رشد داشته و امروز نیز کار خود را با مازاد تقاضا به پایان برد؛ البته به نظر می رسد که این سهم پالایشی در چند روز پیش رو متعادل شود و عرضه ها کم کم افزایش یابند و تا همین جا نیز قیمت این نماد بیش از اندازه بالا رفته است.

شپنا از سوی دیگر جذابیت های بیشتری دارد. پالایش نفت اصفهان امروز نیز بسیار کم معامله شد و در همان حوالی ۴۰۱ تومان باقی ماند تا در طول روزهای آینده امید بیشتری به گره رفتن دوباره این نماد از سوی ناظر بورس داشته باشیم. اما پالایش نفت تبریز امروز متعادل شد و در اواسط بازار با مازاد عرضه که غالبا حقوقی بود همراه شد؛ از جنبه تکنیکی این سهم با کندلی که امروز ساخت ممکن است فردا را هم در دامنه نوسان منفی بگذراند چرا که فشار فروش در این سهم بالاست. البته این بستگی به جو کلی بازار نیز دارد.

عرضه ها در نماد شراز مربوط به پالایشگاه نفت شیراز نیز زیاد بود اما این نماد توانست دوباره به قیمت های حداکثری بازگردد. هرچند به نظر در این سهم نیز داستان شبریز اتفاق بیافتد و قیمت آن در روزهای آتی با اصلاح همراه شود. در کل قیمت سهام پالایشی اکنون بالاست و نباید دچار سوگیری های غیر منطقی در مقطع کنونی شد.

اوضاع در شرکت های پتروشیمی کمی ناآرام تر بود و عرضه ها باعث شد که بعضی از سهم ها تا حداکثر دامنه نوسان منفی بروند. نمادهایی مانند زاگرس, شفن و مارون در منفی کامل معامله شدند. پتروشیمی فن آوران برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ به ازای هر سهم ۳۶۴۷ ریال سود پیش بینی کرده است و فروش کل شرکت به دلیل افت نرخ و حجم فروش متانول و اسید استیک به عنوان محصولات اصلی شرکت با افت ۱۹درصدی همراه شده است . مجموع عوامل بالا همراه با نرخ تسعیر ارز منجر به تعدیل منفی ۲۱درصدی شده است. بنابراین علت بی توجهی و نوسانات منفی این سهم در روزهای مثبت بازار همین موارد می باشند. پتروشیمی خارک که در پیش بینی سال ۹۴ با افت ۱۲ درصدی درآمد مواجه شده در حجم اندکی معامله شد و در قیمت ۱۸۱۵ بسته شد که اندکی مثبت بود. پتروشیمی جم هم که در این روزها با عرضه سهامداران عمده خود مواجه شده با افت قیمتی چهار درصدی همراه شد و در قیمت های ۹۱۸ تومان بسته شد.

پتروشیمی پردیس که این اواخر گزارش های خوبی را به بازار ارائه داده بود تا حدودی متعادل شد . باید گفت که این سهم از جنبه های تکنیکی به نقاط حساسی رسیده است و در نزدیکی مقاومت تاریخی خود می باشد. شرکت با ابهاماتی نظیر نرخ اوره داخلی , افت نرخ جهانی اوره و فروش کم روبروست که می تواند باعث کاهش قیمت سهم در آینده شود. نمادهای شیراز و شاراک در سقف دامنه نوسان مثبت چهار درصد معامله شدند و به نظر شرایط بسیار خوبی را پیش رو دارند که نوید روزهای مثبت را حداقل در این هفته برای آنها می دهد. سود ناخالص شیراز با افزایش فروش رشد کرده که این خود گویای وضعیت مثبت این شرکت پتروشیمی است.

در شیمیایی ها نیز عرضه ها بسیار زیاد بود. در پاکسان عرضه زیاد باعث افت منفی ۳٫۷۵ سهم شد. اما نیرو کلر با نماد شکلر با افزایش چهار درصدی تقاضا روبرو و ۸۵۰ هزار سهم نیز درصف تقاضا قرار گرفت . در شرکت های دوده صنعتی نیز باوجود اینکه شایعات مبنی بر افزایش نرخ دوده صنعتی شنیده می شود با کاهش تقاضا روبرو شدیم و افت قیمتی ۳٫۵ درصدی را شاهد بودیم.

الیاف مصنوعی یا شمواد با کاهش چهار درصدی روبرو شد البته شایعات زیادی حول این سهم در جریان است که می توانند قیمت این سهم را در روزهای آتی با افزایش تقاضا مواجه کنند.این شرکت با طرح توسعه عظیم خود می تواند سود آوری خود را تا چند برابر افزایش دهد اما با مشکل دریافت وام مناسب برای پیشبرد پروژه روبروست. از دیدگاه تکنیکی سهم با منفی فردا به میانگین۲۵ روزه خود برخورد و الگوی مثلث تشکیل خواهد داد و در صورت پول بک می تواند گزینه خوبی برای کسب سود باشد.

به گزارش «پتروتحلیل»، به نظر می رسد که شاخص کل با توجه به ورود نقدینگی و افزایش انتظارات روزهای با ثبات تری را تجربه خواهد کرد . امروز شاخص کل با ثبت عدد ۷۰۸۴۳٫۹۰ روز سبز دیگری را برای سهامداران رقم زد هرچند حجم عرضه ها نسبت به روزهای پیش بیشتر بود و بازار مسیر خود را در صنایعی که حساسیت بیشتری نسبت به تحریم ها دارند پیدا کرد. اما ورود پول جدید و ارزش معاملات ۷۶۴ میلیارد تومانی می تواند در تقویت طرف تقاضا در روزهای آتی موثر باشد.

ارسال نظر