کد خبر : 14834

ورود ۳ شرکت پتروشیمی به بورس

سال ۱۳۹۴ با ورود ۳ مجتمع بزرگ پتروشیمی به بورس تهران حجم معامله ها افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران امروز (دوشنبه، ٢۵ اسفند) در نشستی خبری اظهار کرد: سال آینده با ورود ۳ شرکت پتروشیمی به بورس تهران که مراحل پذیرش آنها در حال نهائی شدن است شاهد رونق بیشتر بازار خواهیم بود.

حسن قالیباف اصل افزود: فرآیند پذیرش پنج شرکت بانک خاورمیانه ، کویرتایر، پتروشیمی مبین، سیمان خوزستان و بیمه ما طی شده و نماد شرکت های بانک خاورمیانه و کویر تایر امروز در بورس تهران بازگشایی می شوند.

قالیباف اصل ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های پتروشیمی فجر ، پتروشیمی جم و سیمان ساوه در بورس پذیرش شده و در حال تکمیل فرایند درج هستند و سال آینده عرضه می شوند.

وی در تشریح عملکرد سال ٩٣ بورس اوراق بهادار اظهار کرد: ارزش بازار سرمایه اکنون ٢٩٠ هزار میلیارد تومان است که این رقم در ابتدای سال ٣٨۶ هزار میلیارد تومان بود که از افت ٢۵ درصدی ارزش بازار حکایت دارد.

مدیرعامل شرکت بورس افزود: ارزش اسمی بازار نیز در ابتدای سال ٧٢ هزار میلیارد تومان بود که در حال حاضر ٩٣ هزار میلیارد تومان است که نشان از رشد ٣٠ درصدی ارزش بازار دارد.

وی با اشاره به این که سال گذشته ارزش کل معاملات ٩۶ هزار میلیارد تومان بود، گفت: این رقم امسال ۵٣ هزار میلیارد تومان است که از این میزان ٣۶ هزار میلیارد تومان به معاملات خرد و بلوکی تعلق دارد.

قالیباف در خصوص دفعه های معامله ها گفت: در سال ٩٣ تعداد دفعات معاملات ١٣ میلیون نوبت بود که این رقم در سال ٩٣ حدود ١٧ میلیون دفعه بوده است.

وی با اشاره به این که شاخص کل نیز از ٧٩ هزار و ١۵ واحد از ابتدای امسال در حال حاضر به ۶۵ هزار واحد رسیده است، گفت: در هفته های گذشته شاخص قیمت به بازار اضافه شد که شاخصی وزنی و ارزشی است.

مدیرعامل شرکت بورس ادامه داد: آمار معاملات آنلاین در سال ٩٢ حدود ٣٠ هزار میلیارد تومان بود که این رقم امسال ٢٠ هزار میلیارد تومان است که ٣٣ درصد کاهش را در مقایسه با سال گذشته نشان می دهد که با این حال در مقایسه با کل معاملات سال ٩٣ معاملات آنلاین از رشد برخوردار بوده است..

وی گفت: نسبت قیمت به درآمد نیز در حال حاضر ۵ واحد است که این رقم در ابتدای سال ٧ واحد بود و این کاهش ٢ واحدی به خاطر کاهش قیمت ها و نیز افزایش سودآوری شرکتها بوده است.

وی در ادامه با بیان این که ١٠٠ سرمایه گذار خارجی در سال ٩٣ کد سهامداری از بورس دریافت کرده اند، اظهار کرد: در مجموع ٣۵٠ کد معاملات خارجی در بازار وجود دارد که به دلیل محدودیتهای موجود در خصوص نقل و انقالات پول بسیاری از این کدها فعال نیستند که این پتانسیل وجود دارد، با رفع تحریمها سرمایه گذاران خارجی نقش فعالی را در بورس ایفا کنند

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار درباره برنامه های بورس در سال ۹۴ گفت: ۱۰ درصد ارزش مستقیم بورس اوراق بهادار متعلق به ۳ پالایشگاه نماد بسته است که امید می رود با گشایشهای فضای سیاسی و خروج از رکود و بازگشت پالایشی ها به چرخه بازار، سال پر رونقی را در سال ٩۴ نسبت به سال ٩٣ داشته باشیم.

ارسال نظر