کد خبر : 14666

سرمایه گذاری ۴ میلیارد دلاری در پتروشیمی دماوند

damavand

مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان این که پتروشیمی دماوند نیاز به ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد، گفت: از روز نخست تاکنون شرکت ملی صنایع پتروشیمی از محل منابع داخلی خود یک میلیارد دلار در این طرح سرمایه گذاری کرده است.

مرضیه شاهدایی در گفتگو با شانا تاکید کرد که بخش خصوصی پیش از خرید سهام پتروشیمی دماوند در بورس باید سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی را در این طرح بازگرداند.

وی افزود: هم اکنون ناتوانی بخش خصوصی در پرداخت هزینه اولیه (یک میلیارد دلار) به این شرکت و نیز سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری از عوامل اصلی فروخته نشدن این طرح است.

مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به برگزاری نشستهای مشترک با صندوقهای سرمایه گذاری بزرگ کشور درباره واگذاری سهام پتروشیمی دماوند، گفت: همه این صندوقها تقاضا دارند سرمایه اولیه ای که شرکت ملی پتروشیمی تاکنون در این طرح هزینه کرده است پس از بهره برداری به این شرکت پرداخت شود.

شاهدایی اظهار کرد: بزرگترین عامل ارتباطی ٢٢ طرح پتروشیمی در فاز ٢ پارس جنوبی، پتروشیمی دماوند است، از این رو از لحاظ حاکمیتی و مدیریتی بهتر است تا زمانی که این طرح به بهره برداری می رسد، مدیریت آن دولتی بماند.

وی با بیان این‌که به دلیل اعمال تحریمها، اوضاع اقتصادی و در نتیجه نبود سرمایه‌گذاری تعداد اندکی از طرحها پیشرفت داشته اند برخوردار شده اند، یادآور شد: ٣٠ تا ٣۵ طرح پیشرفت کمتر از ١٠ درصد دارند که از سالهای ٨٣ مجوز داشته اند اما به دلایل ویژه ای از جمله ضعف مدیریتی و همچنین محدودیت فاینانس، اجرایی نشده اند.

وی گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در نقشه راه توسعه صنعت پتروشیمی ٣۶ طرح تازه بر اساس میزان خوراک موجود در مناطق چابهار، جاسک، قشم و پارسیان طراحی شده است که با راه اندازی این طرحها ۶٠ میلیون تن دیگر به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور افزوده می شود.

شاهدایی افزود: ایران بیش از ١٠۵ میلیون متر مکعب در روز متان، ٢,٨ میلیون تن اتان در سال، سالانه ٢.١ میلیون تن پروپان، بوتان و گاز مایع و نیز سالانه چهار میلیون تن نفتا به عنوان خوراک برای طرحهای تازه پتروشیمی خود در آینده در نظر گرفته است، از این رو سرمایه گذاران و شرکتهای داخلی و خارجی فعال در این طرحها در آیند دغدغه نخواهند داشت.

بی‌تردید مهمترین وضع رقابتی برای سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی در ایران دسترسی به خوراک مناسب این صنعت یعنی گاز طبیعی، اتان، نفتا و میعانات گازی در حجمهای گسترده و با قیمتی رقابتی است؛ هم‌اکنون ظرفیت صنایع تصفیه و انتقال گاز در کشور بیش از ۶٠٠ میلیون متر مکعب در روز است که ظرف چند سال آینده تا حد روزانه یک هزار میلیون مترمکعب می رسد و افزون بر این، دسترسی به اتان به عنوان خوراک پتروشیمی در تحکیم وضع رقابتی ایران برای تولید محصولات پتروشیمیایی نقش اساسی دارد.

با کامل شدن فازهای پارس جنوبی یعنی همه طرحهای توسعه فازهای ١٢ تا ٢٧ این میدان به میزان ۶۵٠ هزار بشکه در روز میعانات گازی و ۶,٧ میلیون تن LPG (شامل پروپان و بوتان) و چهار میلیون تن اتان در سال قابل وصول خواهد بود که اتان به طور کامل و دیگر موارد بر اساس نیاز در اختیار صنعت پتروشیمی قرار می‌گیرد.

ارسال نظر