کد خبر : 14456

اجرای واحد پلی پروپیلن در بجنورد قطعی شد

علی محقر روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:

وزرات نفت، نیرو و همچنین هیات مدیره با عملیات ساخت این واحد صنعتی موافقت کرده است.

رییس هیات مدیره پتروشیمی خراسان همچنان الحاق مجتمع پتروشیمی به منطقه ویژه اقتصادی بجنورد را از مهم ترین شروط برای ایجاد واحد صنعتی پلی پروپیلن دانست و افزود: مدیریت ارشد استانی با این درخواست هیات مدیره پتروشیمی موافقت ضمنی داشته و بزودی مجوز این کار نیز از دبیرخانه مناطق آزاد اخذ می شود.

محقر افزود: هیات مدیره برای اجرای پروژه صنعتی پلی پروپیلن در بجنورد به عنوان یکی از شاخص های صنعت مدرن پتروشیمی جهان در این منطقه یک میلیارد و۵۰۰ میلیون دلار اعتبار ارزی و ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار ریالی مصوب کرده است.

وی اضافه کرد: با اجرای این پروژه دست کم برای یک دوره چهارساله فاز اجرایی حدود دو تا سه هزار کارگر از بیکاران خراسان شمالی به کار گرفته می شوند.

وی افزود: همچنین با ایجاد این واحد صنعتی حداقل ۱۰۰ واحد صنعتی دیگر به عنوان واحدهای صنعتی پایین دستی می تواند در منطقه اقتصادی بجنورد ایجاد شود.

رییس هیات مدیره پتروشیمی خراسان اظهار کرد: برنامه هیات مدیره پتروشیمی آغاز عملیات اجرایی این پروژه در اواخر سال جاری یا ابتدای سال ۹۴ است و احتمال حضور یکی از مسوولان عالی کشور برای کلنگ زنی نیز وجود دارد.

محقر در مورد انتقادات برخی کارشناسان مالی به عدم تاثیر اقتصادی پتروشیمی در منطقه به دلیل متمرکز شدن حساب های مالی این مجتمع در پایتخت ضمن رد این ادعای کارشناسان گفت: تمام حساب های و گردش مالی مجتمع پتروشیمی در بانک های دولتی خراسان شمالی انجام می شود.

وی اضافه کرد: در پایان سال با حسابرسی میزان سود پیش بینی این واحد صنعتی، صرفا سود حاصله از فعالیت به حساب سهامداران در اقصی نقاط ایران واریز می شود.

وی افزود: بجز سود سهامداران پتروشیمی، تمام گردش مالی و نقدینگی مجتمع پتروشیمی خراسان در بجنورد انجام می شود و برنامه ما برای انجام گردش مالی پروژه پلی پروپیلن در مرکز خراسان شمالی است.

رییس هیات مدیره مجتمع پتروشیمی خراسان گفت: در شرایط فعلی بیشتر بانک های دولتی در استان های همجوار خواهان انجام گردش مالی مجتمع پتروشیمی در شعب خودشان هستند و برای این کار نیز مشوق هایی از جمله تسهیلات پیشنهاد دادند.

محقر افزود: برغم مشوق های بانک های دولتی استان های همجوار طبق نظر هیات مدیره، گردش مالی و نقدینگی مجتمع پتروشیمی در طول سال در شعب بانک های خراسان شمالی بخصوص بجنورد انجام می شود.

مجتمع پتروشیمی خراسان در سال ۷۵ در اواخر دولت سازندگی در ۱۷ کیلومتری شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی به بهره برداری رسید.

این واحد صنعتی سالانه افزون بر ۳۰۰ هزار تن آمونیاک، ۵۰۰ هزار تن کود اوره و ۲۰ هزار تن کریستال ملامین تولید می کند که در سال گذشته افزون بر ۱۰۰ میلیون دلار از محصولات پتروشیمی خراسان به خارج کشور صادر شد.

هم اکنون در این واحد صنعتی به صورت سه شیفیت به طور مستقیم حدود ۵۰۰ نفر اشتغال دارند.

ارسال نظر