کد خبر : 13795

سرنوشت نامعلوم قیمت محصولات پتروشیمی

soal

پتروتحلیل- بازار پتروشیمی در روزهای اخیر متاثر از خبر افت قیمت های پایه از ابتدای مهرماه با رکود بیشتری همراه شده است.

این در حالی است که هنوز تصمیم قاطعی برای تغییر قیمت های پایه محصولات پتروشیمی گرفته نشده است. آخرین تغییر قیمت ها در رینگ پتروشیمی مربوط به تیرماه است. زمانی که آزادسازی قیمت ها رخ داد، بازار با شوک همراه شد و از این رو وزارت صنعت، معدن و تجارت در ابلاغیه ای کتبی تغییر قیمت های پایه در بورس کالا را تا پایان شهریورماه ممنوع کرد.

پیش تر تغییرات قیمت های پایه محصولات پتروشیمی هر ماه براساس نرخ های جهانی و میانگین قیمت های هفتگی انجام و به بورس کالا اعلام می شد، اما ازتیرماه تا کنون هیچ تغییری در قیمت های پایه محصولات پتروشیمی داده نشده است.

البته با وجود رکود و بی رغبتی معامله گران به خرید محصولات متاثر از یکسان سازی نرخ ها در بورس و بازار آزاد، بازار دستخوش رفتار تازه ای در این مدت نشده، اما عدم تغییر قیمت ها طی دو ماه گذشته، قیمت تعدادی از کالاها را از نرخ جهانی آنها دور کرده است و این موضوع می تواند بازار را دستخوش تغییرات تازه و البته دردسرساز کند.

البته پیش تر هم که قیمت های پایه ماهیانه و براساس میانگین قیمت های هفتگی اعلام می شد از نظر بسیاری از کارشناسان این بازار منطقی نبود؛ چرا که این موضوع بعضا روند قیمت ها را با نوساناتی غیرواقع همراه می کرد.

این در حالی است که خواه ناخواه عده ای به نرخ های تعیین شده، پیش از اعلام در بورس کالا دسترسی دارند و این موضوع می تواند برای آنها سود آور و برای معامله گران دیگر دردسرساز باشد.

از سوی دیگر برخی از قیمت های پایه مانند نرخ جوش شیرین با فاصله زیادی از قیمت رقابت خود روبه رو هستند و معامله گران بسیاری را با تردید همراه می کنند. در حال حاضر قیمت پایه جوش شیرین ۱۱۰۰ تومان در هر کیلو است و در رقابت این کالا با قیمت ۱۷۰۰ تومان نیز خریداری می شود.

در همین حال موضوع دیگری نیز در تعیین قیمت های پایه در حال حاضر وجود دارد و آن تعیین قیمت ارز آزاد است؛ چرا که در حال حاضر نرخ ارز آزاد، قیمت مشخصی در بازار ندارد و به طور تقریبی از ۳ هزار تا ۳۲۰۰ تومان متغیر است، به همین دلیل مشخص نیست که قیمت ها ی پایه چگونه و براساس چه نرخی تعیین خواهد شد.

در آخرین تغییر قیمت های پایه نرخ ها براساس ارز ۳ هزار و ۱۳۶ تومانی تعیین شده بود، پیش تر قیمت فوب محصولات در ارز مبادلاتی ضرب می شد، اما در حال حاضر باید قیمت فوب منهای ۵ درصد در قیمت ارز آزاد ضرب شود و نبود نرخ مشخصی برای ارز آزاد، محاسبه معامله گران را سخت تر از پیش کرده است.

با این حال همچنان فاکتور قیمت های پایه بیش از هر چیزی سرنوشت بازار پتروشیمی را در آینده مشخص می کند، فاکتوری که در سال های گذشته همیشه معضل بورس کالا و البته خریداران رینگ پتروشیمی بوده وهنوز هم تدبیری برای آن اندیشیده نشده است.

ارسال نظر