کد خبر : 13628

پتروشیمی کردستان وارد مرحله پیش راه اندازی می شود

kordestan

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: تا پایان امسال پتروشیمی کردستان وارد مرحله پیش راه اندازی خواهد شد.

عباس شعری مقدم در گفتگو با شانا، ساخت و راه اندازی پتروشیمی کردستان در اوج تحریمهای بین المللی و محدودیتها را در گرو وجود مدیران کاردان و بومی، ثبات مدیریتی و همکاریهای هلدینگ پتروشیمی باختر به عنوان سهامدار اصلی دانست.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به بکارگیری تجهیزات و کالاهای با کیفیت اروپایی در مجتمع پتروشیمی کردستان گفت: در بازدید از این طرح به راحتی می توان مدیریت منابع مالی برای خرید کالا و تجهیزات را مشاهده کرد.

وی گفت: استفاده از تجربه های موجود در پتروشیمی های آریا ساسول و لاله در بخش مهندسی و طراحی در پتروشیمی کردستان نقش بسزایی داشته است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: ساخت پتروشیمی کردستان به تحولی بزرگ منجر خواهد شد و واحدهای پایین دستی می توانند از تولید این مجتمع بهره مند شوند و این مهم تکمیل زنجیره ارزش افزوده مطلوبی را به همراه خواهد داشت.

تلاش برای رفع معارضین ملکی خط لوله اتیلن غرب

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره آخرین وضعیت ساخت خط لوله اتیلن غرب نیز گفت: این خط لوله هم اکنون بیش از ٩٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ در جلسه ای که به تازگی با استاندار کردستان داشتیم، قرار شد مشکلات پیش روی احداث این خط لوله مانند، رفع معارضان ملکی به زودی رفع شود.

به گزارش شانا، با بهره برداری از پتروشیمی های لرستان، کردستان و مهاباد ٩٠٠ هزار تن به ظرفیت تولید پلی اتیلن کشور افزوده خواهد شد و پیش بینی می شود پتروشیمی های کردستان و مهاباد تا پایان امسال تکمیل شده و در سه ماه نخست سال آینده به بهره برداری برسند.

انتقال خوراک و راه اندازی کامل طرحهای پتروشیمی در مسیر خط لوله اتیلن غرب به ساخت و وارد مدار تولید شدن فازهای ١۵ و ١۶ و نیز ١٧ و ١٨ پارس جنوبی مرتبط و امید است این فازها خوراک مورد نیاز مجتمعهای پتروشیمی را در زمان مقرر تامین کنند.

طرح تولید پلی اتیلن پتروشیمی کردستان از طرحهای مهم صنعت پتروشیمی در غرب کشور است که این طرح با ظرفیت تولید سالانه ٣٠٠ هزار تن پلی اتیلن سبک به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

برپایه این گزارش، قطعه کرمانشاه به سنندج در مسیر خط لوله اتیلن غرب آماده بهره برداری کامل بوده و تست هیدرو استاتیک این خط نیز با موفقیت انجام شده است. بخشهایی از قطعه سنندج به سقز که دارای معارض بود پس از مذاکره های انجام شده با مقامهای محلی رفع معارض شده و عملیات ساخت و تکمیل ۴۶ کیلومتر باقیمانده خط در حال پایان است.

تامین خوراک پتروشیمی های لرستان، مهاباد و کردستان، اولویتهای سه گانه در شتاب بخشیدن به ساخت خط لوله اتیلن غرب به شمار می رود و تکمیل این خط لوله می تواند سهم بزرگی در توسعه صنعتی غرب کشور و نیز اشتغالزایی در این منطقه داشته باشد.

خط لوله اتیلن غرب پس از تکمیل ظرفیت انتقال ٣,۵ میلیون تن اتیلن را دارد و ٢.۵ میلیون تن از پارس جنوبی و یک میلیون تن خوراک از گچساران به خط لوله تزریق خواهد شد و خوراک ١٢ مجتمع پتروشیمی را تامین می کند.

ارسال نظر