کد خبر : 12718

خداحافظی سبد سوخت با بنزین پتروشیمی

افزایش قیمت بنزین در قالب اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، قطع سهمیه ویژه بنزین خودروها و بهره‌برداری از طرح جدید بنزین‌سازی پالایشگاه اصفهان تا خرداد، سه سناریوی روی میز دولت برای توقف واردات بنزین و تولید این فرآورده نفتی در پتروشیمی‌ها از تابستان امسال است. به گزارش مهر، با اجرای طرح‌های مختلفی همچون نظام سهمیه‌بندی، عرضه کارتی و در نهایت سیاست‌های قیمتی در قالب اجرای فاز اول قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اما در طول دو سال گذشته تاکنون رشد مصرف بنزین در کشور متوقف نشده است.

از این رو سال گذشته به طور متوسط روزانه بیش از ۷۰ میلیون لیتر بنزین و در مجموع حدود ۲۵ میلیارد لیتر از این فرآورده استراتژیک نفتی در کشور مصرف شده که مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی معتقدند در صورت ادامه طرح تثبیت قیمت‌ها، مصرف بنزین کشور در سال جاری از مرز ۷۵ میلیون لیتر در روز عبور کند.

از سوی دیگر با وجود عدم تخصیص سهمیه ویژه بنزین نوروزی، در نخستین روزهای بهاری سال جاری رکورد مصرف بنزین کشور بارها جابه جا شد و حتی برای نخستین بار ۱۲ فروردین ماه امسال مصرف بنزین کشور سه رقمی شد و از مرز ۱۰۰ میلیون لیتر در روز عبور کرد.

همزمان با جهش افسار گسیخته مصرف بنزین در کشور، در شرایط فعلی به طور میانگین روزانه حدود ۳ تا ۴ میلیون لیتر بنزین وارد و حدود ۶ میلیون لیتر بنزین هم در مجتمع‌های پتروشیمی تولید و به بازار مصرف عرضه می شود.

با توجه به اولتیماتوم‌های سازمان حفاظت محیط زیست به وزارت نفت، قرار شده است که به زودی با توقف تولید بنزین در پتروشیمی، کسری تولید این فرآورده پرطرفدار نفتی از محل واردات جبران شود.

عباس کاظمی معاون وزیر نفت اخیرا در گفتگو با مهر با اعلام اینکه در سال ۹۳ بنزین وارداتی جایگزین بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها خواهد شد، تاکید کرده است: قطعا بنزین وارداتی در مقایسه با بنزین پتروشیمی از کیفیت بالاتری برخوردار است.

آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت نفت نشان می دهد که سال گذشته به طور متوسط روزانه ۳٫۵ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است که در صورت توقف تولید بنزین پتروشیمی، واردات این محصول نفتی به مرز ۱۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

مصرف بنزین از اردیبهشت ۹۳ کاهش می‌یابد؟

افزایش قیمت بنزین قطعی شده است و پیش بینی می شود در روزهای آینده این فرآورده نفتی با قیمت های جدید در قالب نظام سهمیه بندی ابتدا به صورت سه نرخی و در آینده با اتمام ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی کارت ها به صورت دو نرخی عرضه شود.

یکی از سیاست های وزارت نفت افزایش قیمت بنزین، مدیریت مصرف این فرآورده نفتی در کشور است به طوری که در صورت ۲۴ درصدی بهای این محصول نفتی گمانه زنی مسئولان نفتی کشور از کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی مصرف بنزین حکایت دارد.

از سوی دیگر با توجه به ذخیره سازی حدود ۲٫۷ میلیارد لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی کارت ها قطعا خودروسواران برای پرداخت هزینه کمتری به منظور خرید بنزین با نرخ های جدید صرفه جویی را در دستور کار قرار خواهند داد که در این صورت احتمال سقوط آزاد مصرف بنزین به محدوده ۶۵ تا ۶۸ میلیون لیتر در روز محتمل است.

واردات و تولید بنزین پتروشیمی‌ها متوقف می‌شود

عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در گفتگو با مهر با اشاره به افزایش ذخیره سازی بنزین در انبارهای نفتی کشور، گفت: ذخیره بنزین برای بهار سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی حدود یک میلیارد لیتری داشته است.

در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود ۶۱ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شود که تا خرداد ماه سال جاری و بهره برداری از طرح بنزین سازی پالایشگاه اصفهان ظرفیت تولید بنزین کشور از مرز ۶۵ میلیون لیتر در روز عبور می‌کند.

از این رو در صورت کاهش مصرف بنزین با اجرای کامل فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت بنزین و گازوئیل، عملا تراز تولید و مصرف بنزین کشور برابر و حتی امکان توقف واردات بنزین و تولید این فرآورده نفتی در پتروشیمی‌ها فراهم خواهد شد.

علاوه بر افزایش قیمت بنزین، یکی از سیاست های روی میز دولت برای مهار جهش مصرف این فرآورده نفتی توقف عرضه سهمیه ویزه بنزین به برخی از خودروهای عمومی و خدماتی است.

سید مجتبی شفیعی رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در گفتگو با مهر اعلام کرد: با ساماندهی سهمیه بنزین موتور و خودروهای فرسوده انتظار صرفه جویی روزانه حدود ۹ میلیون لیتر در مصرف بنزین کشور وجود دارد.

ارسال نظر