کد خبر : 12460

نفت خام در بورس انرژی معامله شد

naft
امروز نخستین محموله بشکه های نفت خام ایران در بورس انرژی عرضه و ۱۴۶ بشکه با قیمت سه میلیون و ۶۳ هزار و ۳۱ ریال خریداری و مابقی بشکه ها با قیمت پایه سه میلیون و ۶۳ هزار و ۲۷ ریال خریداری شد.
به گزارش مهر،

ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه امروز نخستین محموله بشکه های نفت خام با حضور معاون وزیر نفت، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل بورس انرژی عرضه و فروخته شد.

امروز تعداد دو متقاضی برای خرید نفت خام با یکدیگر به رقابت پرداختند و یک خریدار تعداد ۱۴۶ بشکه نفت خام سبک ایران را چهار ریال بیشتر از قیمت پایه به نرخ سه میلیون و ۶۳ هزار و ۳۱ ریال خریداری کرد و خریدار دیگر مابقی بشکه ها را به قیمت پایه خرید.

میزان تقاضای خریداران سه هزار و ۶۶ بشکه و عرضه دو هزار و ۹۲۰ بشکه بود، این در حالی است که حداقل بشکه های خرید ۱۴۶ بشکه و حداکثر کل عرضه به میزان دو هزار و ۹۲۰ بشکه تعییین شده بود.

بر اساس مصوبه هیات مدیره بورس انرژی، نوسان ۲۰ درصدی در قیمت لحاظ شد، بنابراین حداقل قیمت دو میلیون و ۴۵۰ هزار و ۴۲۲ ریال و حداکثر قیمت در این رقابت سه میلیون و ۶۷۵ هزار و ۶۳۲ ریال بود.

بر اساس اعلام قبلی، واریز ۱۰ درصد بهای تقریبی معامله توسط خریدار الزامی است و شیوه تسویه هم به شکل تسویه با تضمین است، نحوه فروش نفت خام نیز به شکل اعتباری است به طوریکه خریدار حداکثر یک ماه بعد از تحویل محموله می تواند ثمن معامله را پرداخت کنند. علاوه بر این بر طبق قوانین ۸ درصد ارزش معامله به عنوان مالیات بر ارزش افزوده توسط خریدار پرداخت می شود.

این در حالی است که شاپور محمدی، معاون وزیر اقتصاد و مدیرعامل سابق بورس انرژی نیز هنگام رقابت خریداران در بورس انرژی حضور یافت.

ارسال نظر