کد خبر : 12118

معاملات بورس انرژی

حجم داد و ستدهای انجام شده در بورس انرژی دیروز به حدود ٢٠٠ میلیارد ریال رسید تا رکورد تازه ای در ارزش معاملات روزانه چهارمین بورس کشور ثبت شود.

به گزارش شانا در معاملات دیروز ۵ هزارتن اکستراکت، ۶ میلیون لیتر حلال ۴٠٢ ، بیش از ٣ هزار بشکه میعانات گازی، مقادیری برش سنگین نفتالین دار و آیزوفید در کنار ١٨٠ قرارداد سلف موازی استاندارد برق در بورس انرژی داد و ستد شد.

برپایه این گزارش، دیروز در بازار فیزیکی ٣ میلیون لیتر حلال ۴٠٢ شرکت پالایش نفت تبریز به قیمت ۵۶ میلیارد و ۴۴٠ میلیون ریال فروخته شد. در ادامه معاملات، این بار شرکت پالایش نفت شیراز ٣ میلیون لیتر حلال ۴٠٢ را روی تابلو عرضه برد. این حجم از حلال ۴٠٢ هم مورد استقبال مشتریان قرار گرفت و به ارزش ۵۶ میلیارد و ۴۴٠ میلیون ریال فروش رفت. پتروشیمی جم از دیگر عرضه کنندگان کالا در بازار بورس انرژی بود و ۵٠٠ تن برش سنگین نفتالین دار از سوی این مجتمع پتروشیمی عرضه شد و به فروش رسید که ارزش این محصول ۶ میلیارد و ٩٩١ میلیون ریال بود. همچنین طبق روال روزانه ٣٢٣٠ بشکه میعانات گازی پالایش گاز ایلام با موفقیت عرضه و فروخته شد، خریداران هم ارزش این محموله را به قیمت ۶ میلیارد و ۵٧٠ میلیون ریال پرداخت کردند. پالایش نفت تبریز در دومین عرضه موفق خود امروز ٣٠٠ تن آیزوفید را به فروش رساند. ارزش این معامله ۵ میلیارد و ۴٧٣ میلیون ریال بود. روز پرکار بازار فیزیکی با عرضه فوق سنگین نفت بهران در رینگ بین الملل ادامه یافت و شرکت نفت بهران ۵٠٠٠ تن اکستراکت صادراتی را به قیمت هر تن ۵٠٠ دلار فروخت. ارزش ریالی این میزان اکستراکت ۶٢ میلیارد و ٢٩٠ میلیون ریال بود.

با انجام این معامله، رکورد ارزش معاملات روزانه بورس انرژی در آستانه یکسالگی این بورس شکست. همچنین در بازار برق ١٨٠ قرارداد سلف موازی استاندارد فقط در نماد بار پایه روزانه برای تحویل در روز های مختلف اسفند و فروردین ماه سال بعد معامله شد.

ارزش معاملات برق حدود یک میلیارد و ٣٠٠ میلیون ریال بود و با انجام معاملات در دو بازار مشتقه (تابلو برق) و بازار فیزیکی بورس انرژی، ارزش کل معاملات دوشنبه به ١٩۶ میلیارد ریال رسید.
ارسال نظر