کد خبر : 11013

حذف محدودیتهای قیمتی محصولات پتروشیمی

در حال حاضر بزرگترین معضل تولیدکنندگان در معاملات بورس کالا به فرمول تعیین قیمت پایه و گذاشتن غیر کارشناسانه سقف قیمت برمی گردد و وزارت صنعت باید برای عادلانه شدن دادوستدها این محدودیتهای قیمتی را حذف کنند.

به گزارش ایستانیوز، محسن فراهی مدیر فروش شرکت پتروشیمی جم در این باره توضیح داد: متاسفانه در بازار برخی محصولات مشاهده می شود که افرادی با خرید از بورس کالا به اندازه خود تولید کننده سود کسب می کنند و محصول را دوبرابر قیمت بورس در بازار آزاد می فروشند که عامل اصلی این موضوع پایین نگه داشتن دستوری قیمت ها و گذاشتن کف و سقف قیمت غیر منطقی است؛ البته ناگفته نماند که در این بین برخی اعلام می کنند که بورس باید حذف شود، بحثی کاملا غیر منطقی و جهت دار که فقط صورت مساله را پاک می کند. به گفته وی، باید معاملات بورس را به سمت عرضه و تقاضای واقعی سوق دهیم تا دیگر واسطه ها به هر طریق ممکن سعی نکنند به بورس بیایند و از نوسان قیمت بورس و بازار سود های باد آورده به جیب بزنند. مدیر فروش پتروشیمی جم ادامه داد: از دید کلان نیز معاملات بورس کالا به نفع کشور است اما باید محدودیت های بی دلیل از معاملات این بورس توسط وزارت صنعت برداشته شود. محسن فراهی مدیر فروش پتروشیمی جم ابتدا در خصوص اقدام جدید این شرکت برای عرضه مستقیم در بورس کالا گفت: پتروشیمی جم در گذشته از طریق یک شرکت واسطه محصولاتش را در بورس کالای ایران عرضه می کرد اما به تازگی تصمیم گرفتیم تا به طور مستقیم در معاملات بورس کالا حضور پیدا کنیم تا به خوبی در جریان نیاز خریداران قرار بگیریم. وی افزود: در شیوه قبل بروکراسی های اداری وجود داشت که دارای نواقص و تاخیرات زیادی بود اما برای حفظ منافع مشتریان بورس کالا و همچنین صرفه جویی در هزینه های شرکت تصمیم گرفتیم تا به طور مستقیم محصولاتمان را در بورس عرضه کنیم. با اینکار هزینه های انبار داری شرکت پایین می آید و می توانیم در مواقع لازم حجم عرضه ها را بیشتر کنیم و یا حتی روزهای عرضه را بنا به شرایط عوض کنیم. اما در گذشته برای انجام چنین کارهایی باید با شرکت واسط نامه نگاری می شد و آن شرکت درخواست را به شرکت کارگزاری می داد که دیگر آن روند طولانی پایان یافته است. فراهی اظهار داشت: این کار به سود سهامداران شرکت نیز است، زیرا وجه حاصل از فروش محصولاتمان بدون تاخیر و به حساب اصلی شرکت واریز می شود و به عبارت بهتر بازگشت پول سریع تر شده است. اما در گذشته شرکت واسط کارمزدی جداگانه از کارمزد کارگزاران دریافت می کرد که به این ترتیب روند جدید از همه لحاظ به سود مشتریان، شرکت و سهامداران است.

بورس به دنبال اصلاح مشکلات وی در پاسخ به این پرسش که آیا از نحوه معاملات بورس کالا راضی هستید؟ گفت: در حال حاضر مشکلاتی در معاملات بورس وجود دارد که به نفع هیچ یک از طرفین معامله یعنی خریدار و فروشنده نیست. البته باید گفت که نواقص کنونی در معاملات به هیچ عنوان تقصیر بورس کالا نیست و در جلسه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی که با حضور مدیر عامل بورس کالا هم برگزار شد، زمینه های برطرف شدن محدودیت در معاملات بررسی شد و مشخص است که بورس کالا هم به دنبال اصلاح روند معاملات و کمک به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است.

اظهارات بی پرده وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بی پرده بگویم در حال حاضر که محدودیت ها در بورس کالا وجود دارد، تولیدکنندگان حجم تولیداتشان را براساس نیاز داخل تنظیم نمی کنند زیرا عرضه در بورس با قیمت های دستوری برای شرکت ها مرقون به صرفه نیسن. شرکت ها باید منافع سهامدارانشان را تامین کنند و وقتی می توانند در بازار آزاد و یا حتی از طریق صادرات، محصولاتشان را به قیمت واقعی بفروشند، بورس کالا را در اولویت قرار نمی دهند؛ در شرایطی که همه ما می دانیم بورس کالا در همه جای دنیا به کمک صنایع آمده و در کشور ما نیز باید اینطور باشد. فراهی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت پایه محصولی که در بازار آزاد پنج هزار تومان است، در بورس کالا ۳ هزار و ۹۵۰ تومان تعیین شده که به این ترتیب منافع من تولید کننده از مسیر بورس نمی گذرد. او افزود: متاسفانه باید بگویم که برنامه تولید بسیاری از شرکت ها براساس نیاز بازارهای بین المللی تنظیم می شود زیرا هزینه های فروش صادراتی به عرضه محصولات در بازار داخل می چربد و مسوولان مربوطه باید با تقویت و بازگشت سازوکار بورس کالا به شیوه سال های گذشته، همه تولیدکنندگان را به حضور کامل در این بازار شفاف ترغیب کنند. وی در خصوص درج غیر منطقی قیمت های پایه در بورس مثالی زد وگفت: یکی از نکات جالب در خصوص درج قیمت های پایه غیر منطقی در بورس اینکه پتروشیمی جم در هفته های اخیر محصول پلی اتیلن سنگین OFF - PEWAX درجه ۱ و درجه ۲ را به طور مداوم عرضه کرده اما خریداری برای این محصولات در بورس نبوده است. زیرا این بار قیمت ها از آن ور بام افتاده اند و نرخ های غیر کارشناسی این بار بالا تعیین شده است. در حال حاضر قیمت درجه یک این محصول ۲۳۰۰تومان و درجه دو ۱۷۰۰ تومان تعیین شده که من تولیدکننده و حتی خریداران نیز مطلع هستند که قیمت واقعی این دو محصول به مراتب پایین تر از نرخ های تعیین شده است. وی به مثال دیگری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قیمت نفتا در نشریه معتبر پلاتس ۶۰۰ دلار است اما در کمال ناباوری این محصول ۴۲۰ دلار در بازار داخل تعیین می شود که این نرخ ها با هیچ منطقی همخوانی ندارد. با این تفاسیر مشخص است که تولیدکنندگان پس از مشاهده قیمت های غیر کارشناسی در بازار داخل، به سمت صادرات روی می آورند. مدیر فروش پتروشیمی جم در پایان گفت: انتظار ما تولیدکنندگان از مسوولان مربوطه این است که با نگاهی منطقی به بورس کالا، اجازه دهند تا قیمت ها بر مبنای سازوکار شفاف این بازار جهانی کشف شود. تالار بورس کالای ایران مانند سایر بورس های جهان برای رقابت شفاف و عادلانه خریداران ایجاد شده تا دیگر حرف و حدیثی در داد و ستد ها - مانند معاملات حواله ای - نباشد و محصولات براساس نرخ های بین المللی و روتین در این بورس کشف شوند که به طور حتم این روند به سود منافع ملی کشورمان است. از طرفی پس از برداشته شدن محدودیت ها از معاملات بورس کالا، تولید کنندگان مشتاق حضور در معاملات بورس و فروش محصولاتشان براساس نرخ های جهانی و رقابت خریداران خواهند بود که همین موضوع افزایش عرضه و منطقی تر شدن قیمت ها را به دنبال دارد. در سوی مقابل دیگر حضور دلالان در بورس سودی برای آنها ندارد زیرا قیمت های بورس واقعی شده و امکان نوسان گیری برای آنها وجود ندارد.

ارسال نظر