کد خبر : 10345

بورس کالای ایران به عضویت فیاس درآمد

عضویت بورس کالای ایران در فدراسیون بورس های اروپایی و آسیایی ( فیاس) به طور رسمی و با اکثریت قاطع آراء اعضای مجمع این فدراسیون، در آذرماه سال جاری ( ۴ دسامبر ۲۰۱۳) تصویب شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت بورس کالای ایران، این بورس در راستای توسعه مناسبات و ارتباطات و همکاری با تشکل ها و نهادهای بین المللی در تازه ترین اقدام به عضویت فیاس درآمد.

بر اساس این گزارش، پس ارائه درخواست بورس کالای ایران مبنی بر عضویت در فدراسیون بورس های اروپایی- آسیایی، کمیته کاری و کمیته بررسی عضویت این فدراسیون، مستندات ارائه شده از سوی بورس کالا را مورد بررسی قرار داد و با توجه به گستردگی بازار، قوانین و مقررات جامع و فراگیر، ساختار قانونی، انطباق با استانداردهای بین المللی و با عنایت به صورت های مالی ارائه شده و صحت عملکرد و گردش مالی قابل توجه، کمیته کاری فیاس ، بورس کالای ایران را حائز شرایط عضویت کامل در این فدراسیون ارزیابی کرد و عضویت آن را به عنوان عضو اصلی (Full Member) تصویب کرد.

لازم به ذکر است، مهمترین مستنداتی که در این زمینه از سوی فیاس بررسی شد شامل، اساسنامه، قوانین و مقررات، آئین نامه ها و دستورالعمل های حاکم ، ساختار شرکت و چارت سازمانی، محصولات قابل معامله، نحوه تسویه و پایاپای، حاکمیت شرکتی، ساختار مدیریتی و صورت های مالی حسابرسی شده بورس کالا بوده است.

این گزارش حاکی است، فدارسیون بورس های اوراق بهادار اروپایی و آسیایی که به اختصار FEAS نامیده می شود در تاریخ ۱۶ می ۱۹۹۵ با هدف ایجاد رویه واحد در بازارهای مالی اعضاء و ارتقاء توانمندی های بورس ها، نهادها، شرکت ها و کارگزاران عضو و با ۱۲ عضو تأسیس شد و اکنون دارای ۳۴ عضو ثابت و ۱۴ عضو وابسته شامل اتاق های پایاپای بورس ها ، انجمن های معامله گران و فدراسیون های منطقه ای است.

گفتنی است، راهبری و مدیریت FEAS، از طریق برگزاری مجمع عادی که متشکل از ۳۴ عضو می باشد ، انجام می شود که هر سال در محل یک کشور عضو تشکیل می شود. کمیته اجرایی، متشکل از ۱۲ عضو است که طبق مصوبه مجمع عمومی ، مسئولیت توسعه سیاست های فدراسیون را در خصوص امور اجرایی ، وظایف محوله به کمیته های کاری و ارائه پیشنهادها به مجمع عمومی را بر عهده دارد.

طی برگزاری نخستین مجمع عادی سالیانه که در اکتبر سال ۱۹۹۵ در استانبول ، اعضاء مأموریت و برنامه راهبردی ۵ ساله را تدوین نمودند و وظایف و مأموریت های این فدراسیون تا سال ۲۰۱۴ تعیین و برنامه ریزی شد.

مهمترین اهداف این نهاد عبارتند از:

ارتقای بنیانهای بورس ها، کارگزاران و سایر فعالان بازارو توسعه شفافیت و انتشار اطلاعات. هماهنگی در میان اعضای FEAS در ایجاد زیر ساخت های مقرراتی و تسویه. معرفی فرصت های موجود در بازار هر یک از اعضاء. تشویق سرمایه گذاران خارجی به منظور مشارکت در بازارهای عضو. تقویت ارتباط میان معامله گران و اتاق های پایاپای ، بورس ها و هم چنین برقراری ارتباط بین نهادهای قانونگذار منطقه ای. تقویت فعالیت های پژوهشی و آموزشی برای اعضای FEAS و کارکنان آنها.

ارسال نظر