کد خبر : 42421

انتشار اوراق سلف موازی نفت کوره در بورس انرژی، از امروز

پتروتحلیل-افزایش حجم تامین مالی از بازار سرمایه سبب ارتقای جایگاه این بازار در نظام مالی کشور شده است؛ به‌طوری‌که امروزه بازار سرمایه نقشی کلیدی در تامین منابع مالی مورد نیاز صنایع کشور ایفا می‌کند و بسیاری از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در صنایع مختلف به استفاده از این ابزارها روی آورده‌اند.

در این راستا نگاهی به آمارها نشان می‌دهد از ابتدای امسال، 66 هزار و 70 میلیارد ریال اوراق بدهی منتشر شده که 23 درصد از این مبلغ در حوزه انرژی صورت پذیرفته است. این موضوع حکایت از این دارد که با ارتقای ظرفیت و توسعه ابزارهای مالی، بازار سرمایه در سال‌های اخیر گزینه مناسبی برای تامین مالی در مبالغ بالا و نرخ‌های مناسب محسوب می‌شود.

از این رو با در نظر گرفتن شرایط و نیازهای مختلف سرمایه‌گذاران به منظور هدایت نقدینگی به سمت بازار بدهی، اوراق سلف موازی استاندارد بر مبنای قرارداد سلف موازی نفت کوره 380 سانتی استوک توسط شرکت ملی نفت ایران با هدف تامین مالی طرح‌های سرمایه‌ای شرکت از امروز(یکشنبه) در بازار سرمایه منتشر می‌شود.

این اوراق یکساله، قابل معامله در بورس انرژی و معاف از مالیات بوده و هر ورقه سلف معرف ارزش ریالی یک تن متریک نفت کوره در روز عرضه اولیه اوراق سلف خواهد بود.

همچنین شرکت تامین سرمایه بانک ملت به‌عنوان مشاور پذیرش، متعهد پذیره‌نویس و بازارگردان این اوراق ایفای نقش می‌کند، و شرکت ملی نفت ایران نیز به‌عنوان ضامن و شرکت کارگزاری بانک ملت نیز عاملیت فروش این اوراق را بر عهده دارند.

این گزارش می‌افزاید: طبق طراحی صورت‌گرفته این اوراق قابلیت اعمال اختیار فروش و اختیار خرید تبعی را در سررسید یکساله اوراق به ترتیب برای سرمایه‌گذاران و شرکت ملی نفت ایران دارد. ضمن این که شرکت تامین سرمایه بانک ملت به‌عنوان بازارگردان، نقدشوندگی اوراق را تا سررسید آن با سود حداقل 5/ 17 درصد سالانه به صورت روزشمار تضمین کرده است.

همچنین در صورت افزایش قیمت نفت کوره امکان کسب سود مازاد بر حداقل تضمین شده تا نرخ 19 درصد از دیگر مزایای این اوراق برای سرمایه‌گذاران است.

این در حالی است که قراردادهای سلف موازی استاندارد نفت کوره پس از تبدیل شدن به اوراق سلف موازی استاندارد، قابلیت معامله در بازار ثانویه را خواهند داشت و با فروش ورقه سلف موازی استاندارد، فروشنده طی عقد حواله، خریدار را جهت تحویل کالا در سررسید به عرضه‌کننده حواله می‌کند و عرضه‌کننده متعهد به تحویل دارایی پایه به دارنده حواله مذکور خواهد بود.

 

ارسال نظر