کد خبر : 41418

«پمپاژ ارز» پتروشیمی‎ها در بازار ثانویه تکذیب شد

پتروتحلیل-بازار ارز  و فضای رسانه ای صبح امروز با انتشار خبری روبه رو شد که طبق آن، زین پس ارز حاصل از صادرات پتروشیمی ها با قیمت آزاد در بازار ثانویه فروخته می شود اما ساعتی نگذشت که این خبر از سوی دستگاه های مربوطه تکذیب شد.

در این خبر که در شبکه های مختلف خبری نیز بازنشر شده، آمده بود این تصمیم را شورای پول و اعتبار گرفته و از این پس دیگر پتروشیمی ها الزامی به عرضه ارز حاصل از صادرات خود به دولت به نرخ 4200 تومانی نداشته و تنها با ارایه ارز با نرخ توافقی در بازار ثانویه، رفع تعهد ارزی خواهند کرد.

رسانه های مختلف از این خبر با تیتر "پمپاژ ارزی" یاد کرده اند، ولی خبر پمپاژ ارزی که از اساس نادرست بود موجب شد تا شاخص بورس از صبح امروز بیش از سه هزار واحد رشد کند و تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد.

هرچند ساعتی نگذشت که تکذیبه خبر در رسانه ها منعکس شد؛ بانک مرکزی اعلام کرد که شورای پول و اعتبار در این خصوص مصوبه ای نداشته است. البته باید توجه داشت که این تصمیم از اختیارات شورا نیست و باید دولت درباره آن تصمیم بگیرد.

یک مسول بانک مرکزی در همین ارتباط اعلام کرد که بانک مرکزی بخشنامه ای برای انتقال ارز پتروشیمی ها از سامانه نیما به بازار ثانویه تاکنون صادر نکرده است. براساس گروه‌بندی دولت، ارز حاصل از صادرات پتروشیمی ها، فولاد و مواد معدنی رنگین باید در سامانه ارزی نیما ثبت شود تا صرف واردات کالاهای گروه دوم شامل مواد اولیه و قطعات مورد نیاز صنایع و واحدهای تولیدی شود

در همین حال، احمد مهدوی ابهری رییس انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تکذیب ادعای فروش نرخ ارزپتروشمی‌ها در بازار ثانویه گفته است: تاکنون نه تنها بخشنامه ای به ما ابلاغ نشده، بلکه بحثی نیز در اینباره نشده است./تسنیم

ارسال نظر