کد خبر : 41543

خرید ٢٧٠ هزار تن اوره گرانول توسط تریدرها و بدون مقصد؛

انتظار افزایش قیمت اوره تا مرز ٣٢٠ دلار

باتوجه به سیاست اتخاذ شده توسط تریدرها و روند معاملات، انتظار می رود که این افزایش قیمت برای محموله های سپتامبر تا سطح $320pt cfr نیز پیش رود

انتظار افزایش قیمت اوره تا مرز ٣٢٠ دلار

پتروتحلیل- آنالیز بازارجهانی اوره نشان می دهد که درحال حاضر با یک بازار سودآور مواجه هستیم. 

به گزارش "پتروتحلیل"، قیمت ها جهشی معادل با $30pt در سه هفته گذشته داشته و همچنان درحال افزایش می باشند. هرچند برخلاف روند افزایش سریع قیمتها در ماه ژوئن، این بار پایان مشخصی نمی توان برای این روند افزایش، پیش بینی کرد.

این گونه تخمین زده می شود که باتوجه به افزایش میزان تقاضا در ماه های سپتامبر و دسامبر و اطمینان از وجود تقاضا از سمت اروپا، برزیل،هند و آمریکا، بازار اوره با کمبود شدید عرضه مواجه شود که روند صعودی قیمت ها را منجر خواهد شد. درواقع اگر تمامی عوامل تاثیرگذار آنچنان که انتظار می رود ایفای نقش کنند، بازار اوره بسیار بیش ازین پیش خواهد رفت.

آمار فروش اسپات چند روز اخیر نشان می دهد که حدود 270,000 تن اوره گرانول توسط تریدرها - بدون مقصد- خریداری شده است که این خود نشان دهنده روند صعودی و سودآور بازار می باشد که باعث می گردد تریدرها اقدام به خرید محصول با هدف فروش طولانی مدت نمایند.

پیش بینی میزان عرضه و تقاضا در بازار اوره نشان می دهد که تمامی ماهها تا آوریل 2019، با کمبود عرضه نسبت به تقاضا مواجه است. مجموع کمبود عرضه بازار برای سپتامبر و دسامبر 2018 بیش از یک میلیون تن تخمین زده می شود.

در سالهای پیشین، افزایش قیمت ها منجر به عرضه مازاد اوره خصوصا از سمت چین می شد اما درحال حاضر سطح تولید چین بندرت برای پوشش نیاز داخلی هم کافی می باشد. هم اکنون اوکراین دارای اوره مازاد است که می تواند به بازار وارد کند، هرچند با درنظرگرفتن بازارداخلی قابل توجه در این کشور، بعید می باشد که این میزان از 100-150,000 تن در ماه تجاوز کند. غیر از اکراین، منبع قابل توجه دیگری وجود ندارد که بتواند بر میزان عرضه صادراتی بیفزاید.

باتوجه به تحریم های آمریکا علیه ایران، در تندرهای آتی سپتامبر و اکتبر هند، این کشور نیز ناچار به خرید اوره از دیگر تامین کنندگان خواهد بود.

درپی افزایش قیمت ها، قیمت اوره مصر به بیش از $300pt fob، نیجریه حدود $310pt fob، اندونزی $290-295pt fob و خاورمیانه به  $292pt fobبرای تحویل اواخر سپتامبر، رسیده است. همچنین در بخش مقاصد صادراتی، قیمت برزیل تا محدوده $305-310pt cfr افزایش یافته و باتوجه به سیاست اتخاذ شده توسط تریدرها و روند معاملات، انتظار می رود که این افزایش قیمت برای محموله های سپتامبر تا سطح $320pt cfr نیز پیش رود.

تهیه کننده: مهندس الهام طهماسبی- شرکت پتروشیمی شیراز  

 

ارسال نظر