کد خبر : 41263

چالش بازار ارز و اختلاف قیمت ها در بورس و بازار آزاد؛

هجوم خریداران بورسی به تالار پتروشیمی/پی وی سی پس از ماهها با سقف قیمت معامله شد

بعد از گذشت ماهها گروه کالایی PVC نیز با سقف نوسان نرخ معامله شد تا این کالا در اولین هفته تیر ماه با 20 درصد رقابت قیمتی به فروش برسد

هجوم خریداران بورسی به تالار پتروشیمی/پی وی سی پس از ماهها با سقف قیمت معامله شد

پتروتحلیل- معاملات پتروشیمی ها در بورس کالا دیروز با توجه به انتشار اخبار متعدد درباره بازار ارز و احتمال افزایش قیمت ارز با توجه به تعریف یک نرخ سوم با هجوم خریداران روبه رو شد و به این ترتیب اکثر معامله گران بورسی با تمام قوا اقدام به خرید محصولات پتروشیمی کردند.

به گزارش «پتروتحلیل»، از سوی دیگر جو روانی موجود در بازار داخل و غیرواقعی بودن نرخ دلار و همچنین شروع ماه جدید و افزایش سهمیه های خرید سبب شد تا اطمینان برای رشد نرخ ها در آینده ای نزدیک افزایش یابد و از این رو تنها خرید محصولات آن هم با سقف قیمت هدف نهایی معامله گران باشد.

به این ترتیب بازار محصولات پتروشیمی در هفته اول تیر ماه روندی بسیار صعودی را سپری کرد، تقریبا می توان گفت تمامی کالاها با سقف قیمتی معامله شدند. به نظر می رسد  زمزمه های مبنی بر نرخ سوم ارز و شایعات مبنی بر نرخ گذاری کالاهای پلیمری با نرخ ارز جدید موجب جذابیت بیش از پیش کالاهای پلیمری شده باشد. در نتیجه اکثریت بازاری ها برای برخورداری از منافع ناشی از افزایش نرخ های پایه محصولات پلیمری با تمامی ظرفیت ها و قدرت خود اقدام به خرید از بورس کردند.

  بعد از گذشت ماهها گروه کالایی PVC نیز با سقف نوسان نرخ معامله شد تا این کالا در اولین هفته تیر ماه با 20 درصد رقابت قیمتی به فروش برسد. بدین ترتیب کلیه گریدهای PVC بعد از افزایش های شدید قیمت در بازار آزاد و رسیدن به سطوح بالای 5700 با سقف 20 درصدی نرخ معامله شدند. در این هفته حتی گرید S65 تولیدی پتروشیمی آبادان نیز با سقف 20 درصدی معامله شد. تنها گرید این گروه که با رقابت کمتر از 20 درصد رو به رو بود گرید S57 آبادان بود که با 17 درصد رقابت قیمتی معامله شد. قیمت معاملات این گروه در این هفته برابر با 4505 تومان بود که با اضافه کردن نرخ مالیات قیمت تمام شده برابر با 4923 تومان است. با احتساب هزینه های جانبی دیگر عملا می توان گفت که قیمت این کالا دیگر کمتر از 5000 تومان نخواهد شد.

پس از آن پلی استایرن 300 و 200 پتروشیمی تبریز با رقابت های قیمتی 20 و 15 درصدی معامله شدند، دیگر گرید این گروه یعنی پلی استایرن انبساطی 400 نیز با 11 درصد رقابت قیمتی به فروش رسید.

دو گرید PET بطری 821 و 781 نیز همچون هفته گذشه با 15 درصد رقابت قیمتی معامله شدند، از وقتی که بورس کالا سهمیه های این گروه کالایی را منوط به میانگین خرید این کالاها در شش ماهه دوم سال 1396 کرده است اوضاع تقاضای کاذب این گروه حل شده و از طرفی دیگر باز هم هر هفته این کالا با سقف نوسان نرخ معامله می شود البته در هفته گذشته که آخرین هفته خرداد ماه بود برخی از گرید های این گروه کالایی همچون گرید 823 با قیمت پایه معامله شده اند و هر چند که قیمت این کالا در بازار آزاد نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم پیدا کرده است در حال حاضر گرید های مختلف این کالا با قیمت های بالاتر از 11.500 تومان توسط افراد بازار اعلام می شود که تفاوت بسیار فاحشی با قیمت معاملاتی و تمام شده در بورس کالای ایران دارد.

پلی اتیلن سنگین لوله مشکی P100 و سنگین اکستروژن 6366 ایلام و EX3 امیرکبیر نیز در این هفته با سقف ده درصدی نرخ معامله شدند این گروه نیز از دو هفته گذشته دارای روند بسیار ملتهبی شده است در حدی که بورس کالای ایران در هفته گذشته برای این گروه کالایی مجددا سقف نوسان نرخ ده درصدی اعمال کرد. در نتیجه در هفته گذشته عرضه های این گروه کالایی بسیار کاهش پیدا کرد و در این هفته مجددا پتروشیمی امیرکبیر عرضه های خود را از سر گرفته و پتروشیمی ایلام هم عرضه کمی داشته است ولی همچنان این گروه کالایی دارای تقاضای زیادی بوده و با سقف ده درصدی نرخ معامله شد.

کلیه گرید های پلی پروپیلن نساجی همچون هفته های گذشته با سقف ده درصدی نرخ معامله شد این گروه کالاهای همواره در طول سال با این شکل معامله کرده اند. در حال حاضر تمامی گرید های پلی پروپیلن شیمیایی نیز با سقف نوسان نرخ معامله شد.

پلی اتیلن سنگین بادی 0035 پتروشیمی بندر امام و BL3 پتروشیمی کرمانشاه نیز که اوضاع بسیار وخیمی را در چند وقت اخیر سپری کرده بود و قیمت های آن به مرز 13 هزار تومان هم رسیده بود در این هفته هم با سقف نوسان نرخ معامله شد. البته بعد از شروع تولید و بارگیری های پتروشیمی بندر امام اوضاع این گروه کالایی بهبود یافته است و قیمت آن به سطوح کمتر از 9 هزار تومان رسیده است.

  گروه پلی اتیلن سبک خطی نیز در این هفته همچون گذشته با سقف قیمت معامله شد در این هفته پتروشیمی جم نیز 1012 تن از گرید 22501AA را عرضه کرده بود که این کالا هم با سقف قیمت معامله شد.

تمامی گرید های گروه کالایی پلی اتیلن سبک فیلم نیز در این هفته با سقف قیمت معامله شدند در بیشتر هفته های گذشته اغلب کالاهای پتروشیمی بندر امام با سقف قیمت معامله می شد ولی در این هفته تمامی گرید های این گروه کالایی با سقف قیمت معامله شده اند.

گروه پلی اتیلن سنگین فیلم نیز که در هفته های گذشته تحت تاثیر کمبود سهمیه ها با قیمت پایه معامله می شد در این هفته با قیمت سقف معامله شد. در نتیجه همانطور که مشاهده شد می توان گفت بیشتر گرید های پلیمری در این هفته با سقف قیمت معامله شدند.

ارسال نظر