کد خبر : 41466

توضیحات شرکت تاپیکو در خصوص عدم احداث فاز دوم پتروشیمی خراسان

پتروتحلیل-درپی انتقاد یکی از نمایندگان در خصوص عدم احداث فاز دوم پتروشیمی خراسان در جریان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس شورای اسلامی، شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین( تاپیکو) نکاتی را برای تنویر افکار عمومی بیان می‌دارد.

۱- منابع آب مورد نیاز طرح مذکور در بازه زمانی مورد اشاره بطور کامل تامین نشده و همچنان نیز دارای ابهاماتی است. قرار بود آب مورد نیاز اجرای فاز دوم این پتروشیمی از محل تصفیه فاضلاب شهری بجنورد تامین شود اما تامین هزینه احداث تصفیه‌خانه نیز از مجموعه پتروشیمی مطالبه شده بود که به هیچ وجه مورد قبول هیچ یک از سهامداران پروژه نبوده و نیست. نامه تاپیکو به استاندار خراسان شمالی در خصوص تخصیص خوراک مصرفی گاز و نیز منابع آب مورد نیاز پروژه نیز مدت‌هاست بدون پاسخ باقی مانده است.

۲- همه سهامداران شرکت پتروشیمی خراسان برای پروژه جدید اعلام آمادگی ننموده‌اند بطوریکه طرح جدید با سهم ۶۷ درصدی تاپیکو و ۳۳ درصدی پتروفرهنگ در قالب یک شرکت مشترک با نام شرکت پتروشیمی شرق برنامه‌ ریزی شده است.

۳- جناب آقای دکتر ربیعی وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی بارها در خصوص تسریع در اجرای پروژه تاکید داشته‌اند و فرآیند اجرایی آن در مجموعه تاپیکو با مشارکت سایر سهامداران به سرعت در حال انجام است.

ارسال نظر